Extra bedrag voor beschermen bomen

22 juni 2017

Extra bedrag voor beschermen bomen

Foto: SP

In 2016 heeft de raad de bomenverordening veranderd en is hiermee op diverse punten verbeterd. Hierin is de Groene Kaart vastgesteld. De Groene Kaart is een overzicht van bomen in Leiden die de status beschermd hebben. Voorbeelden hiervan zijn bomen die erg oud zijn en zelfs tot monumentale bomen verklaard zijn. In de praktijk blijken de criteria die gehanteerd worden om bomen de status beschermd te geven onvoldoende, ook blijken niet alle gegevens van de bomen te kloppen. Reden voor het college om op 15 juni aan de raad een extra bedrag van 237.000 euro te vragen voor nader onderzoek en om de bomen te inventariseren.

Foto: SP

De SP en biodiversiteit
De Leidse SP heeft bijna vier jaar geleden met succes de thema’s duurzaamheid, groen, biodiversiteit, milieu en leefomgeving in het coalitieakkoord gekregen. En juicht dit verzoek en de plannen van het college dan ook toe. Immers, bomen leveren een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit (verwijdering van fijnstof, ozon en CO2 uit de lucht). Ook verbeteren bomen het microklimaat, besparen energie en verminderen geluidsoverlast. Tot slot zorgen ze voor beter waterbeheer, het tegengaan van wateroverlast en dragen bij aan het woon- en leefgenot van Leidse burgers.

Deelname bewoners aan Groene Kaart
Tijdens de raadsvergadering van 15 juni belichtte raadslid Natalie Wanga drie aspecten: de coalitieafspraak dat er fors geïnvesteerd moet worden in duurzaamheidsdoelen en biodiversiteit, het gezamenlijke besluit van de raad om actieve burgerparticipatie te stimuleren en tot slot dat Leiden koploper is in Nederland op het gebied van diverse duurzaamheidsdoelen zoals de regionale energietransitie (regionale afspraken over het overstappen van aardgas naar andere energie alternatieven).

De SP is dan ook dankbaar voor de deelname van de kleine groep vrijwilligers die zich in 2016 en 2017 heeft gemeld om te helpen bij het melden van bomen voor de Groene Kaart.
“Deze Leidse bewoners hebben hun tijd, kennis, kunde en passie belangeloos beschikbaar gesteld om de collegedoelen te helpen bereiken, de doelen van onze stad Leiden. En samen moeten we het doen,” aldus Wanga.

Toezegging van de wethouder aan de SP
Zorgpunt van de SP Leiden was of alle belanghebbenden zoals de Bomenbond, Milieudefensie, KNNV en Vrienden van het Singelpark wel genoeg bij betrokken worden bij de selectiecriteria voor de Groene Kaart. Deze zorg werd gedeeld door de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid. Wethouder Laudy gaf zijn toezegging dat deze belanghebbenden bij betrokken zouden worden.
Aan het verzoek van raadslid Wanga om de uiteindelijke geselecteerde criteria voor de Groene Kaart te zijner tijd aan de raad voor te leggen, gaf Laudy ook gehoor door een toezegging te geven.
“We moeten er samen voor zorgen dat we met de Leidse Groene Kaart ook koploper worden in Nederland!” besluit Wanga.

Voor meer informatie: Natalie Wanga: 06-47 213 123