Op werkbezoek bij de markt-GOA

28 september 2017

Op werkbezoek bij de markt-GOA

Foto: Antoine Teeuwen

Verslag van een werkbezoek van ons duo-raadslid Antoine Theeuwen:

"Wie op zaterdag vroeg gaat kijken in de binnenstad ziet de laatste feestganger van de vorige avond nog ergens rondhangen, op zoek naar de weg naar huis. Maar op de markt is er al een drukte van belang, de marktkooplui zijn bezig met het opzetten van hun marktkramen, ze staan nog even bij te kletsen met een bakkie, in afwachting van één van de wekelijkse hoogtepunten in Leiden, de zaterdagmarkt.

Ik heb deze ochtend afgesproken met de markt-GOA (Gemeentelijk Opsporings Ambtenaar) Gert Jan, die om 7:00 uur komt aanfietsen. Naast handhaving zorgt hij er ook voor dat alles op de markt soepeltjes verloopt en is hij verantwoordelijk voor het verdelen van de marktstandplaatsen die niet door de vaste marktkooplui worden bezet. We beginnen met een rondje over de markt om te zien wie er allemaal zijn en hoeveel plekken er vandaag nog te verdelen zijn. Overal wordt hij hartelijk begroet, maar ook de eerste
problemen dienen zich al aan. Zo is er bijvoorbeeld geen elektriciteit in een marktkraam. Gert Jan kent alle elektriciteitskasten op zijn duimpje en weet al snel het euvel te verhelpen. Dan staan we stil bij de kraam van Mabrouk, waar de marktkraam om een fout geparkeerde auto heen is opgebouwd. Het
voertuig moet weggesleept worden. Gert Jan roept zijn collega's op via de portofoon, de sleepwagen komt zo. Dat gaat 450 euro kosten, en dezelfde wagen was vorige week ook al weggesleept. De eigenaar is blijkbaar hardleers, toch zonde van het geld vinden we allebei.

Nadat de eerste ronde gelopen is en de vaste standplaatsen zijn ingenomen melden zich om 8:00 uur de marktkooplui die geen vaste standplaats hebben. Gert Jan heeft een rangorde gemaakt van iedereen die zich aangemeld heeft op basis van hoeveel weken ze al meedraaien op de markt en de rest op basis van wie het eerst komt die het eerst maalt ingedeeld. Vandaag zijn er
zo'n 10 gegadigden maar er zijn er ook wel eens 40, dan wordt het
lastiger. Want dan zijn er niet genoeg plaatsen voor iedereen en moet je als GOA stevig in je schoenen staan, want iedereen wil een plekje natuurlijk. Vandaag is het relaxed, we lopen de markt weer rond en bij iedere beschikbare kraam vraagt Gert Jan de koopman of -vrouw die volgens de lijst aan de beurt is of hij/zij de kraam wil hebben. Zo niet dan kan de volgende hem krijgen. Als iemand de plek heeft genomen lopen we door naar de volgende.

Tegen de tijd dat we klaar zijn en iedereen een plek heeft staat er een marktkoopman voor onze neus, twee dronken gasten hebben tegen zijn kraam geschopt en zitten nu langs het water bier te drinken. Dat wordt niet getolereerd, de daders worden aangesproken door Gert Jan en het bier wordt in beslag genomen. Dat valt echter niet in goede smaak, we krijgen een grote
mond en de sfeer wordt grimmig. Gelukkig heeft Gert Jan zijn portofoon, daarmee kan hij ondersteuning oproepen, er zit zelfs een rode knop op voor noodgevallen waarmee de politie ingeseind kan worden. Dat is nu niet nodig, Gert Jan vraagt om ondersteuning van zijn collega's. De twee gasten hebben er geen zin in en sprinten weg de Breestraat op en het Pieterskwartier in. Via de portofoon worden de collega-handhavers ingelicht, die gaan dan nog even de wijk in om er zeker van te zijn dat de twee daar geen narigheid uithalen.

Wij gaan weer terug de markt op voor nog een rondje langs alle  “flexmarktkramen” om met het gemeentelijke pinapparaat de kosten voor de dagstandplaats te innen. Die bedragen iets meer dan 13 euro, waar dan nog de huur voor de marktkraam bij komt. Al met al staat men voor iets meer dan 30 euro op de zaterdagmarkt, ik vind het niet duur, zo kun je nog eens wat
verdienen als ondernemer. De stroopwafelverkoper schiet ons aan, hij baalt ervan dat er te weinig prullebakken staan en hij wil een bord om fietsers te informeren dat ze niet over de markt mogen fietsen. Ik kijk Gert Jan aan en zeg: “Dat is meer een karweitje voor een raadslid! Ik ga er achteraan.” Zo doe ik ook nog wat nuttigs!

De markt stroomt langzaam vol met mensen, de zon schijnt, het is 11:00 uur als ik richting huis ga, vol van respect voor al die kooplui die dit werk iedere week zo'n beetje elke dag doen. Ik ben blij dat ze aan Gert Jan een goeie GOA hebben, dienstbaar aan de burger en in goede samenwerking. Want zo hoort het."