De SP Leiden staat achter de ondernemers van de Beatrixstraat

23 september 2017

De SP Leiden staat achter de ondernemers van de Beatrixstraat

Foto: Han Dirks / Han FDirks en de eigenaar van slagerij en groentezaak Ennasr.

Woningbouwvereniging De Sleutels wil de huurcontracten van
ondernemers in de Beatrixstraat opzeggen en biedt hen geen enkel alternatief. De SP Leiden stelt grote vraagtekens bij de gang van zaken en vindt dat De Sleutels niet op deze manier met hun huurders aan de Beatrixstraat kan omgaan. Wij stellen daarom onze vraagtekens bij de onderbouwing van het besluit en willen van de gemeente Leiden weten of dit wel past in het beleid van de gemeente Leiden. De SP neemt het initiatief om schriftelijke vragen te stellen en wordt daarin gesteund door de fracties van PvdA, D66, GroenLinks en CDA.

Alle ondernemers aan de Beatrixstraat hebben deze maand zonder
voorafgaand overleg een brief ontvangen van hun verhuurder, woningbouwvereniging De Sleutels. Daarin stelt De Sleutels dat er voor de winkels in de straat geen toekomst meer is, maar biedt
betrokkenen geen alternatief. De SP heeft inmiddels onderzoek gedaan
onder de betrokken ondernemers. In tegenstelling tot wat De Sleutels
beweert geven de ondernemers aan een goede omzet te hebben en geen
reden te zien om hun winkel te sluiten. Zonder hun winkel zijn ze
bang werkloos te worden en ze beschouwen hun onderneming als hun
levenswerk. De buurtwinkels hebben bovendien een belangrijke sociale
functie en zij dragen bij aan de leefbaarheid in de Prinsessebuurt.

SP-raadslid Han Dirks, onze woordvoerder op het gebied van
stedelijke ontwikkeling, ruimtelijke ordening, bouwen, wonen en
sociale volkshuisvesting, over de situatie in de Beatrixstraat: “De ondernemers aan de Beatrixstraat zijn belangrijk voor de Prinsessebuurt. Ik hoop dat De Sleutels haar besluit terugdraait en de winkeliers kunnen blijven ondernemen.” Afgelopen week heeft Han al vragen over de situatie gesteld tijdens de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling. Als vervolg daarop zal hij samen met zijn collega's van de PvdA, D66, GroenLinks en CDA schriftelijke vragen stellen aan het Leidse college van Burgemeester en Wethouders. Wordt vervolgd!