Kamerlid Hijink hoofdgast bij avond over zorg

18 februari 2018

Kamerlid Hijink hoofdgast bij avond over zorg

Foto: SP

Afgelopen vrijdag had de Leidse SP Tweede Kamerlid Maarten Hijink te gast. Hijink is, na de verkiezing van zorgwoordvoerder Lilian Marijnissen tot fractieleider, de nieuwe woordvoerder op zorg in de SP-Kamerfractie.

Hoewel hij pas drie weken op de zorgportefeuille zat, hield Hijink gelijk een vurig betoog over de omstandigheden in de gezondheidszorg. Hij sprak over de gesloten verzorgingstehuizen en hoe dit rampzalige beleid nu zichzelf in de staart bijt. Mantelzorgers kunnen het bijna niet meer opbrengen om fulltime voor hun naasten te zorgen.

Ook vertelde hij uitgebreid over het Nationaal Zorgfonds en het eigen risico, waar de SP nu stapje voor stapje meer aandacht voor wil krijgen. Natuurlijk is tijdens de verkiezingen in maart vorig jaar een zetel ingeleverd, maar dat betekent nog niet dat het idee van het Zorgfonds direct van tafel moet. Volgens Hijink is de relatie tussen het verlies en de campagne voor het Zorgfonds en tegen het eigen risico niet direct te leggen.

De Leidse leden hadden nog wel meer kritische vragen, waarbij ook lokale situaties veel aan bod kwamen. Het was hierbij extra handig dat wethouder Roos van Gelderen aanwezig was. Zij zorgde met haar parate lokale en regionale kennis als sparringpartner ook voor een leuke wisselwerking met Hijink.

Ook was er een vraag van een nieuw lid of Hijink, die al sinds 2006 als fractiemedewerker het Binnenhof van binnenuit kent, iets kon zeggen over de vraag hoe de fractie met verschillende meningen omgaat. Hijink vertelde dat veel ruimte voor discussie is in de fractie, maar dat in bijna alle gevallen men wel als één front stemt. Dit is ook logisch, want als volksvertegenwoordiger vertegenwoordig je je kiezers en niet puur je eigen mening.

Het was dus een inhoudelijke en leerzame avond waarin volop ruimte was voor interactie tussen Hijink, Roos van Gelderen en de aanwezigen. De Leidse SP wil Maarten Hijink dan ook van harte bedanken voor zijn komst.