Debat Groene Ideecafé

20 maart 2018

Debat Groene Ideecafé

Gisteren deed duoraadslid Ton Rovers namens de SP mee aan het Groene Ideecafé. Tijdens dit debat kwamen tal van onderwerpen aan bod op het gebied van duurzaamheid. Die onderwerpen, zes in totaal, waren ingebracht door diverse organisaties en gingen onder meer over duurzame horeca, hergebruik van materialen en vergroening in de stad.

Ton gaf aan dat de gemeente in al deze thema’s een belangrijke rol moet spelen. In de eerste plaats moet de gemeente het goede voorbeeld geven. Dit kan door plantaardig voedsel aan te bieden op recepties en de eigen gebouwen energiezuinig te maken. Daarnaast heeft de gemeente een belangrijke rol om duurzame initiatieven mogelijk te maken. Voor de komende jaren is het van belang dat de gemeente een regisserende, stimulerende en beïnvloedende rol heeft.

Met dat uitgangspunt werden de verschillen tussen de partijen meteen duidelijk. Lang niet alle partijen hechten zoveel belang aan de rol van de gemeente. Voor de SP is duidelijk dat, om onze klimaatdoelstellingen te behalen, de gemeente een cruciale rol heeft.