Witte woede

25 april 2018

Witte woede

Foto: SP

Verpleegkundigen van universitair medische centra (UMC) zijn het zat, al jaren wordt er meer van hun verwacht en neemt de arbeidsdruk toe maar hun salaris en arbeidsvoorwaarden blijven daar dramatisch bij achter. Bij de aanstaande CAO-onderhandelingen dreigt het op een conflict uit te lopen met de directie van De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra, die niet tegemoet wil komen aan de eisen voor meer salaris en betere werkomstandigheden.

De verpleegkundigen voelen zich het ondergeschoven kind in de gezondheidszorg, en dat terwijl het een vak is met zware werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Het gaat niet alleen om meer salaris, maar ook om een goede onregelmatigheidstoeslag en ouderenregeling, alsook geen verhoging van de leeftijd voor het doen van nachtdiensten. De afgelopen decennia zijn er tal van ontwikkelingen geweest op het gebied van gezondheidszorg, met als gevolg dat steeds ingewikkelder medische ingrepen mogelijk zijn, daarmee is het werk van de verpleegkundigen ook steeds ingewikkelder geworden. Maar steeds verder oplopende werkdruk en onvoldoende investeringen in het personeel brengen de dienstverlening in gevaar. De verpleegkundigen willen dat de vakbonden nu ingrijpen en hun eisen voor salarisverhoging en arbeidsomstandigheden hard maken; anders volgen er acties.

De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) vertegenwoordigt de acht samenwerkende UMC’s in Nederland, als belangenbehartiger en als werkgever van ruim 65.000 mensen. Terwijl er miljoenen beschikbaar zijn voor medisch onderzoek en uitbreiding van faciliteiten, beweert de directie dat er geen geld is om de voorzieningen voor het personeel te verbeteren. De directie schijnt niet te beseffen dat de
zorgmedewerkers het hart vormen van de medische centra en dat het niet fatsoenlijk belonen en behandelen van het personeel ook de patiënten treft.

Antoine Theeuwen, in Leiden fractievoorzitter van de SP: ”We moeten de
verpleegkundigen steunen in hun eisen. Het is van de zotte dat er miljoenen van de gemeente Leiden naar het Biosiencepark gaan, maar dat de  werknemers van het LUMC niet naar behoren betaald worden. Als patiënt wil je toch ook dat die mensen die je moeten verzorgen goed behandeld worden; dat is in ieders belang”. De SP in Leiden houdt de onderhandelingen scherp in de gaten. Mochten de verpleegkundigen overgaan tot acties kunnen ze op de steun van de SP rekenen, en de SP hoopt dat alle Leidenaren solidair zijn met deze mensen die zo belangrijk zijn voor ons en onze stad.

Zie ook: https://www.nursing.nl/verpleegkundigen-verenigen-zich-in-witte-woede/

Meer informatie: Antoine Theeuwen, 071-5215130