SP Leiden blij om geschrapte plannen loondispensatie

12 september 2018

SP Leiden blij om geschrapte plannen loondispensatie

Een aantal dagen geleden kwam er goed nieuws naar buiten vanuit de landelijke politiek: niet alleen mogen Lili en Howick in Nederland blijven, ook de plannen van de loondispensatie voor mensen met een arbeidsbeperking zijn nu van tafel.

Wanneer de landelijke overheid de plannen omtrent loondispensatie zou hebben doorgevoerd, had dit tot gevolg gehad dat mensen met een arbeidsbeperking, als het op werk aankomt, zouden worden behandeld als tweederangs burgers. Zij hadden met dit systeem van loondispensatie geen pensioen kunnen opbouwen en nog erger: ze zouden onder het minimumloon gaan verdienen. Het overgaan tot een systeem van loondispensatie waarin arbeidsbeperkten direct onder het minimumloon konden worden betaald door werkgevers, zou in veel gevallen niet leiden tot een compensatie vanuit de gemeente vanwege strenge regelgeving. Kortom: mensen met een arbeidsbeperking zouden minder gaan verdienen, puur vanwege hun arbeidsbeperking. Een onmenselijk plan.

De SP Leiden is dan ook enorm blij dat deze plannen van tafel zijn. Raadslid Thomas van Halm, Werk en Middelen: “Wij hebben hier voor de zomervakantie nog nadrukkelijk onze zorgen over geuit. Toen zei de wethouder toe dat, wanneer deze landelijke plannen door de Tweede Kamer heen zouden komen, Leiden als gemeente zou gaan protesteren tegen deze plannen middels een brief en/of het zoeken van samenwerking met andere tegenstanders. We zijn opgelucht dat er al snel uitsluitsel is voor deze mensen met een arbeidsbeperking, ook hier in Leiden, die dit plan ongetwijfeld met veel ongeloof hebben gevolgd waarvan velen waarschijnlijk ook hebben geprotesteerd. Dat protest tezamen met het afkeuren van deze plannen zoals geuit door veel verschillende mensen en ook bedrijven van dit onethische plan heeft ervoor gezorgd dat het er nu definitief niet gaat komen”.

Namens de afdeling dan ook felicitaties aan het adres van Wij Staan Op en andere actiegroepen die hebben laten zien dat je als overheid niet altijd weg kan komen met slechte plannen die niet door de bevolking worden gesteund.