te weinig woningen voor studenten in Leiden

14 september 2018

te weinig woningen voor studenten in Leiden

Foto: SP

Het studiejaar is in Leiden inmiddels al weer begonnen en daarin wordt één probleem erg duidelijk: Er zijn veel en veel te weinig woningen voor studenten in Leiden. Hier studeren én wonen is steeds moeilijker aan het worden. Dit blijkt ook uit artikelen van onder andere Unity.Fm, Sleutelstad en het Leids Universitair Weekblad de Mare.

De SP Leiden vindt het fijn dat er ieder jaar duizenden studenten enthousiast genoeg zijn om naar Leiden te komen en er te studeren. “Maar waar een student wilt studeren, wil zij of hij ook vaak wonen. Ook dit is enorm belangrijk” aldus Raadslid Thomas van Halm, zelf nog student aan de Universiteit: “het is daarnaast ook heel goed voor een jongere om op zichzelf te kunnen wonen om zo meer onafhankelijk te worden en zo prettiger aan een nieuwe fase van zijn of haar leven te beginnen. Het is daarom enorm pijnlijk om te zien hoe groot dit tekort is. Volgens Unity.FM gaat het om een tekort van 2700 studentenwoningen, als het er al niet meer zijn.  Extra schrijnend is juist ook het record van het aantal nieuwe studenten wat dit jaar is ingestroomd. Enorm goed dat de Universiteit zo populair is, maar als deze studenten nergens kunnen wonen dan is dit voor hun wel enorm vervelend. Ik vind ook eigenlijk dat je als Universiteit echt meer verantwoordelijkheid hiervoor mag nemen. Het zorgen voor de studenten stopt wat mij betreft niet bij enkel het onderwijs dat je ze aanbiedt. Dat er nu studenten zelfs op campings moeten overnachten is toch iets waar ik de Universiteit maar weinig over heb gehoord de laatste tijd. Je moet toch echt het totaalplaatje in het oog houden. De Universiteit en de gemeente Leiden lijken het geld wat ze verdienen aan de studenten wel te zien zitten maar durven toch nog te weinig te kijken naar de consequenties. Vooral voor internationale studenten is dit extra vervelend, die van heinde en verre komen om vervolgens er achter te komen dat hier wonen niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. In de Mare stond door een student vermeld dat er wel een mail vanuit de Universiteit kwam die waarschuwde dat studenten op tijd een kamer moesten gaan zoeken. Waarom wordt echter niet uitgelegd, en ook niet hoe moeilijk het daadwerkelijk is.”

Er zal zowel door de Universiteit als door de gemeente moeten worden gezocht naar structurele oplossingen. Maar op de korte termijn wordt er veel te weinig ondernomen om deze studenten onderdak te bieden. Dit werd afgelopen donderdag tijdens de Raadsvergadering pijnlijk duidelijk. Een goed begin is het duidelijk en zeer tijdig communiceren aan studenten die hier willen studeren hoe groot dit probleem is. Ook de SP Leiden is veel met dit huisvestingsprobleem bezig en ook met name ROOD Leiden, de jongerenvereniging van de SP Leiden ziet dit als het absolute speerpunt van de komende tijd. Zij hebben woensdag 19 september op ons partijpand de SPeer een openbare meeting en brainstormavond om dit probleem en eventuele acties hierop te bespreken. Het evenement is onderaan dit artikel te zien. Het is een acuut probleem waar zowel voor de studenten die nu geen woning kunnen vinden als voor de toekomstige studenten een oplossing voor moet gaan komen. “Studenten die gedwongen worden op een camping te moeten gaan wonen alleen omdat ze hier komen om te leren, dat kan toch niet” aldus van Halm.

(14-09-2018)