115 meter hoge LEAD toren klap in het gezicht voor Leiden

19 maart 2019

115 meter hoge LEAD toren klap in het gezicht voor Leiden

Foto: LEAD

De coalitiepartijen D66 GL en PVDA gooien alle regels overboord om de projectontwikkelaar van het LEAD bouwproject tegemoet te komen in de wens om bij de Willem de Zwijgerlaan drie woontorens te bouwen waarvan de hoogste 115 meter hoog moet worden.

Omwonenden en betrokken Leidenaren mochten niet meebeslissen over het aantal van 530 woningen en de bouwhoogte. Het bouwproject is ook strijdig met allerlei regelgeving van de gemeente zelf zoals de hoogbouwvisie en het wijkontwikkelingsplan. Over de nota van uitgangspunten die de bouw verder mogelijk moet maken is nu een referendumverzoek ingediend.

Voor de SP is het onbegrijpelijk hoe de coalitiepartijen de belangen van de projectontwikkelaar boven die van de Leidse burgers stelt. SP fractievoorzitter Theeuwen: “Het is nu al de zoveelste keer dat de stad deze overvaltechniek over zich heen krijgt. Eerst moesten er 4 flats in de Merenwijk bij de Kopermolen gebouwd worden, daarna de Toekantoren in de Stevenshof en nu de LEAD flats bij de Willem de Zwijgerlaan. Iedere keer worden wijkbewoners overvallen met een plan van een ontwikkelaar waar het college al zijn handtekening onder heeft gezet. Vervolgens wordt er geparticipeerd maar hebben mensen eigenlijk helemaal niets te vertellen omdat het plan al vast ligt”.

Het goede nieuws is dat door massaal verzet in de Merenwijk en de Stevenshof de bouwplannen zijn ingetrokken, dat kan bij het LEAD project ook. De Leidse SP zal de burgers terzijde staan om er voor te zorgen dat hun belangen op de eerste plaats komen en niet die van project ontwikkelaars, beleggers en speculanten.

Voor meer informatie:
Antoine Theeuwen