Gemeente wil sommige subsidies voor welzijnsorganisaties stoppen en huurt hiervoor een dure manager in

8 maart 2019

Het college van D66, Groen Links en PvdA wil subsidies voor welzijnsorganisaties onder de loep nemen. Als reden daarvoor wordt gezegd dat er gekeken zal worden of de subsidies efficiënter besteed kunnen worden. Doel is vooral om beter uit te komen met het geld, nu er vanuit de regering steeds bezuinigd wordt op sociale doelen. De PvdA-wethouder, Marleen Damen, heeft daarvoor een plan bedacht met de naam 'Sterke Sociale Basis'. In dat plan staan kreten als 'wijkgericht werken' en 'maatwerk'. Ook wordt er gesproken over 'vraaggericht werken', in plaats van werken vanuit het aanbod van de organisaties. Op zich klinkt dit allemaal heel redelijk, maar in dit plan worden in een recordtempo alle welzijnssubsidies onder de loep gehouden en zullen sommige subsidies worden stopgezet. De SP vindt dat je altijd op een verantwoordelijke manier met subsidies moet omgaan, en niet nu opeens met dit plan.

98.000 euro

Het plan gaat 698.000 euro kosten. Onderdeel van dit plan is een externe programmamanager die voor 98.000 euro (16-20 uur in de week) wordt ingehuurd. De SP is daar op tegen. Wij vinden dat de gemeente het goede voorbeeld moet geven op het gebied van personeelsbeleid en dus niet steeds dure externen moet inhuren. De gemeente moet zelf in staat zijn dit werk te doen en als daarvoor extra mensen nodig zijn moeten die op een normale manier, desnoods tijdelijk, in dienst worden genomen. Toen wij kritiek leverden op het hoge salaris van de externe manager werd ons gezegd dat we dat niet mochten doen, dat hoort namelijk bij de uitvoering, en daar mag je alleen achteraf iets van vinden. De SP vindt dat vreemd. De wethouder zei bovendien in de commissievergadering over dit onderwerp dat het niet zeker is of Leiden met deze plannen uit gaat komen met het geld dat de stad van de regering krijgt. Wel zegde ze toe dat het geld van de subsidies die eventueel gestopt worden wel besteed zal worden aan welzijn, maar dan op een andere manier of aan een andere organisatie. De SP zal dit nauwlettend in de gaten houden.

Maar één ding weten we zeker: er gaat een bedrag van 698.000 euro uitgegeven worden aan een plan waarvan de financiën niet goed onderbouwd zijn en met het doel efficiënter te werken (bezuinigen?) op welzijn.

Ries van Walraven