De SP Leiden is blij met besluit college over Gouden Balbrug

26 april 2019

De SP Leiden is blij met besluit college over Gouden Balbrug

Foto: Google Maps / Google

Het college maakte deze week bekend af te zien van de verhoging van de Gouden Balbrug. Deze brug bij de Langegracht zou worden verhoogd voor de doorvaarbaarheid van de binnenstad. Dit was vooral ten dienste van de plezierjacht. De verkeersveiligheid en de toegankelijkheid zouden hiermee wel gevaar lopen.

De SP Leiden waarschuwde in november hier al voor bij de begrotingsbespreking. De verhoging van de brug zou bovendien 3,5 miljoen euro kosten. In tijden waarin de gemeente bij moet lenen om ambitieuze plannen uit te voeren, zou dat een onverstandige investering zijn. Een SP-motie, die daarom opriep om af te zien van de verhoging, kon toen niet rekenen op steun van college en coalitiepartijen.

Woordvoerder en fractievoorzitter Antoine Theeuwen: ‘We zijn blij dat het college nu inziet dat het belang van veiligheid en toegankelijkheid zwaarder weegt dan het belang van de plezierjacht. Bovendien hoeven we hier nu geen 3,5 miljoen aan uit te geven. We hadden graag gezien dat het niet nodig was om nog een duur onderzoek te doen voordat het college tot die conclusie kwam. Maar zeker in dit geval geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.’

Voor een interview met Antoine Theeuwen, zie het volgende bericht op Sleutelstad: https://sleutelstad.nl/2019/04/25/leiden-schrapt-plannen-gouden-balbrug-uit-centrumroute/.