Het minimabeleid verder zonder declaratieregeling

1 juli 2019

Het minimabeleid verder zonder declaratieregeling

Vanaf vandaag is het niet meer mogelijk om aanspraak te doen op de declaratieregeling van de gemeente Leiden. Deze komt te vervallen waardoor een budget voor basisvoorzieningen zoals bijvoorbeeld internet, telefoon of een reisabbonement niet meer vanzelfsprekend is voor Leidenaren met een kleinere beurs.

Ondanks het protest van de SP bij het nieuwe besluit omtrent het armoedebeleid, wordt helaas het declaratiebudget wegbezuinigd door de gemeente. Het jaarlijkse bedrag van 210 euro voor Leidse inwoners met een inkomen tot aan 120 procent van het Sociaal minimum is daarmee van de baan. Erg pijnlijk, omdat steeds meer Leidenaren hier gebruik van maakten en mensen hier ook steeds beter mee werden bereikt. Het declaratiebudget bestaat vanaf vandaag niet meer. Het maatwerkbudget, waar ruim een miljoen euro minder in zit, en daarmee drie keer zo klein is, wordt nu wel ingevoerd.

De SP heeft grote twijfels bij het maatwerkbudget. Dat zit niet alleen in het budget wat hieraan gekoppelt is, maar juist in de hoeveelheid mensen die worden bereikt. Waar het bereik eerst 4100 huishoudens was, is dit nu nog maar enkele honderden. Wij voorzien dat veel mensen niet meer het geld krijgen voor internet, telefoon, reizen of een dagje uit waar dit eerst wel het geval was. Dit zal negatieve gevolgen gaan hebben op mensen hun leefsituatie en de mogelijkheid om ondanks je inkomen volop mee te kunnen doen in Leiden.

Wij zijn benieuwd naar deze verandering in uw situatie en willen jullie vragen om je verhaal (mag uiteraard ook anoniem) bij ons te doen over de verandering in je situatie. Mocht u dit verhaal met ons willen delen dan kun je mij (Thomas van Halm) mailen of bellen. Dit kan op thomasvanhalm@gmail.com of/en 06-15699659.