Teylingen graaft Kagerzoom kapot

1 mei 2020

Teylingen graaft Kagerzoom kapot

Foto: SP Leiden / Antoine Theeuwen

De werkzaamheden in de Kagerzoom zijn al van start gegaan terwijl de bezwaarperiode nog loopt. De gemeente Teylingen heeft het blijkbaar wel gehad met democratie en inspraak na eerdere procedures aangespannen door bewoners uit de Merenwijk tegen de aanleg van de skeelerbaan.

Op 22 april maakte de gemeente Teylingen bekend dat er een omgevingsvergunning is afgegeven voor werkzaamheden in de Kagerzoom. Zie: https://www.teylingen.nl/bestuur-en-organisatie/bekendmakingen/bekendmaking/gv-publicatie/3503-afgehandelde-omgevingsvergunning-veerpolder-nabij-18-22-broekpolder-nabij-1-2-strengen-teng.html. Maar wat de werkzaamheden precies inhouden weet niemand. In 2018 heeft Teylingen nog een participatieavond belegd om kritiek en ideeën te verzamelen over wat te doen met het natuurgebied dat de gemeente Teylingen voor één euro van de provincie had gekocht. Het gebied wordt voornamelijk gebruikt door de bewoners van de Merenwijk voor hun wandelingen, hardloopactiviteiten  en natuurbeleving. De uitkomst van de participatieavond was hetzelfde als van een enquête onder de bewoners van de Merenwijk: de Leidenaren wilden het natuurgebied vooral zo houden als het was en is. Dat strookte echter niet met de plannen van de gemeente Teylingen die de natuur en recreatiewaarde van het gebied flink wilde opschroeven. Wellicht dat het feit dat daar ook een subsidie van de provincie voor beschikbaar is (zie: https://www.kagerzoom.info) hier een grote rol in speelt.

Zonder verdere communicatie is nu dus een begin gemaakt met de werkzaamheden terwijl er in principe nog bezwaar kan worden gemaakt door belanghebbenden. Het lijkt er op dat de gemeente Teylingen het gesputter uit de Merenwijk zat is en nu gewoon zijn plan aan het uitvoeren is zonder verder acht te slaan op de wensen en belangen van de bewoners die er juist het meeste bij betrokken zijn. De Leidse SP heeft aan het college van B&W van Leiden gevraagd of zij kunnen helpen om informatie te krijgen over de Teylingse plannen. Antoine Theeuwen, SP fractievoorzitter, “De hele wijk heeft niets meer gehoord en nu zijn de bulldozers van start gegaan, en niemand weet wat er precies gaat gebeuren. Er staat ook nog te lezen dat er 4 bomen gekapt gaan worden maar daar is het nu helemaal de tijd niet voor. Het ergste vind ik wel dat Teylingen blijkbaar helemaal geen zin meer heeft in enige vorm van dialoog en het is ook wel opmerkelijk dat de werkzaamheden zijn begonnen voor de deur van de “Karpers”. Dat zijn de bewoners die het meeste bezwaar hebben gemaakt tegen de komst van de skeelerbaan”.

Meer informatie: Antoine Theeuwen 071-521510/0642475107