Solidariteit met de Leidse BBB-ers

23 juni 2020

Solidariteit met de Leidse BBB-ers

Foto: SP Leiden / SP Leiden

Op 20 juni was er een solidariteitsbijeenkomst in het kader van Wereldvluchtelingendag in het Van der Werfpark. Daar waren ook een paar mensen bij die vanuit de BBB (Bed, Bad en Broodvoorziening) per 1 mei op straat zijn gezet. Raadslid Ries van Walraven en ex-raadslid Natalie Wanga waren daar ook aanwezig. Er werden toespraken gehouden door ex-BBB-ers en er werden leuzen geroepen.

Harry Westerink van Doorbraak en de Fabel van de Illegaal vertelde dat er een fonds is opgericht ter ondersteuning van de vluchtelingen zonder verblijfsvergunning: het Leids Ongedocumenteerden Fonds (LOF). Iedereen die wil bijdragen kan geld overmaken naar:

NL46INGB0000097065 tnv Diaconie Protestantse Gemeenten Leiden ovv LOF.

Ook andere vormen van steun zijn van harte welkom.

Tijdens de bijeenkomst werd gevraagd of iemand nog iets wilde zeggen. Een jonge man met een GroenLinks-bordje stapte naar voren en zei:

“Ik heb GroenLinks gestemd, maar zij zijn voor de sluiting van de BBB. Ik raad iedereen aan de volgende keer eens goed te kijken op welke partij je stemt!”

Om 15.00 uur was de bijeenkomst afgelopen en bleef iedereen nog een tijdje om na te praten. Ries van Walraven: “De SP is eigenlijk geen voorstander van liefdadigheid, toch willen wij iedereen vragen wat geld te storten voor de Leidse BBB-ers.”

De bijeenkomst was georganiseerd door Extinction Rebellion Leiden, Doorbraak en het Leids Steunloket Migranten.