SP wil besluit uitbreiden parkeergarage Haarlemmerstraat betrekken bij begrotingsdebat

11 juni 2020

Foto: SP

De uitbreiding en renovatie van de parkeergarage Haarlemmerstraat a 5.5 miljoen euro kan wat de SP betreft wel even wachten. De SP vind dat de afweging gemaakt moet kunnen worden of het geld niet beter gebruikt kan worden om de tekorten op te vangen die ontstaan zijn door de coronacrisis en op het sociaal domein.

De wethouder financiën heeft in aanloop naar de bespreking van de begroting van de gemeente al laten weten dat er “bodemloze putten” aan het ontstaan zijn door de coronacrisis en de tekorten op het sociaal domein. Antoine Theeuwen, fractievoorzitter SP Leiden: "Des te meer reden voor de gemeente om nu geen geld uit te geven aan zaken die niet absoluut noodzakelijk zijn! Wij willen dat het geld uitgegeven wordt aan de Leidenaren die nu acuut hulp nodig hebben. Armoede, werkeloosheid, eenzaamheid, zorg dat is waar de gemeente moet bijspringen. Eerst de mensen dan weer je parkeergarages, de gemeente heeft nota bene net twee nieuwe ondergrondse parkeergarages goed voor zo’n 1000 parkeerplekken gebouwd. Me dunkt dat dat wel even voldoende is."

De SP doet vandaag in de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid een beroep doen op de andere politieke partijen om de beslissing op zijn minst uit te stellen totdat de volledige financiële malaise rondom corona en het sociaal domein bekend is. Maar het liefst wil de SP de renovatie en uitbreiding van de garage op de lange baan schuiven.