Succes: De Leidse Gemeenteraad spreekt zich uit voor een hoger minimumloon

16 november 2020

Succes: De Leidse Gemeenteraad spreekt zich uit voor een hoger minimumloon

Foto: SP

Bij de Gemeenteraad van afgelopen donderdag heeft de SP samen met GroenLinks en de Partij voor de Dieren een motie ingediend waarin de Gemeenteraad van Leiden zich uitspreekt voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. Deze motie heeft het met steun van veel partijen gehaald!

Met steun van de ChristenUnie, Partij van de Arbeid, Partij Sleutelstad en de Partij voor de Dieren kreeg deze motie een meerderheid. Dat is goed nieuws. Het huidige minimumloon in Nederland is veruit te weinig om goed van te kunnen leven, dat zie je ook aan het grote aantal werkende armen dat niet rond kan komen van hun baan. Bovendien is de baanonzekerheid enorm gegroeid de afgelopen jaren en zijn de prijzen voor bijvoorbeeld de huur, zorg en energie flink gestegen. Daar komt nu ook nog de Corona crisis boven op.

Daarom zijn we juist in deze tijd blij met deze boodschap vanuit de gemeenteraad van Leiden. Deze uitspraak zal ook ter kennis worden gesteld bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en zij zullen namens Leiden worden verzocht hier bij de regering aandacht voor te vragen. Dit verhaal wordt steeds krachtiger want vele gemeenten gingen ons voor hierin.