Roomburgerpark blijft groen, mede dankzij de SP

18 maart 2021

Roomburgerpark blijft groen, mede dankzij de SP

Foto: Gregory Byshenk

Leiden heeft in grote meerderheid tegen het herinrichtingsplan Roomburgerpark gestemd. De Leidse SP feliciteert alle inwoners van Leiden met deze mooie uitslag! Dat betekent dat het park blijft zoals het is, met het groen en niet te vergeten de prachtige speeltuin. Op 17 maart 2021 konden de Leidenaren, gelijktijdig met de Tweede Kamerverkiezingen, in een referendum stemmen over de plannen van D66-wethouder Dirkse om een vierde kunstgras hockeyveld aan te leggen ten koste van het groen. De SP heeft, samen met o.a. de Partij voor de Dieren, Partij Sleutelstad, de stichting Vrienden van het Roomburgerpark en diverse milieuorganisaties hard gestreden tegen deze plannen.

Ries van Walraven, woordvoerder Sport: ”Dit is een overwinning van de natuur en de biodiversiteit. Bovendien wordt 4,4 miljoen bespaard, geld dat beter aan armoedebestrijding en zorg kan worden besteed. De wil van een kleine groep hockeyers is niet in vervulling gegaan. En dat betekent dat het groen behouden blijft voor alle Leidenaren.”

De SP wil nog een stap verder gaan en samen met andere partijen en organisaties nadenken over hoe in de toekomst alle Leidse parken een monumentenstatus kunnen krijgen, net als het Kooipark en de Leidse Hout. Een monumentenstatus zorgt ervoor dat de Leidse parken beter beschermd zullen worden. Dat is nodig, want Leiden is een van de meest versteende steden in Nederland.