Succes: Aanbesteding van de Leidse Cultuur van tafel

6 april 2021

Succes: Aanbesteding van de Leidse Cultuur van tafel

De SP Leiden is heel blij om te zien dat het Leidse College is teruggekomen van het besluit om een deel van de Leidse cultuur te gaan aanbesteden. Dit is mede te danken aan de druk die de SP samen met het CDA Leiden heeft gezet op dit onderwerp, middels een aangekondigde discussie in de Gemeenteraad en een motie om deze aanbesteding van tafel te houden. Daarnaast hadden wij als SP ook een meldpunt cultuur geopend om de geluiden uit de stad te halen hierover.

Deze aangekondigde discussie kan na dit besluit van het College gelukkig van tafel. Daar is de SP blij mee en wij danken dan ook het College voor dit goede besluit. de SP is geen voorstander van aanbesteden, omdat je op deze manier zaken aan de grillige markt overlaat en zelf als overheid de controle kwijtraakt op de kwaliteit en de inhoud van het aanbod. Dit hebben wij helaas op veel plekken fout zien gaan, zoals in de zorg. Ook daar hoopt de SP nog op een heroverweging van het College. Zowel cultuur als zorg overlaten aan de markt is een slecht idee.

Wij zijn vooral heel blij dat juist in deze tijd de cultuursector zo meer zekerheid geboden is. Op ons meldpunt waren de reacties duidelijk: niemand zat te wachten op deze aanbesteding. Wij kregen meldingen van zowel mensen die zelf in deze sector werkzaam waren, als mensen die dit nieuws hadden gehoord en bang waren dat het aanbod en de kwaliteit hiermee achteruit zou gaan. Wij zagen in ieder geval dat dit een onderwerp was dat speelde in de stad. Daarom zijn wij heel blij met dit resultaat. Dank aan het CDA Leiden voor de prettige samenwerking.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons SP Raadslid Thomas van Halm. 0615699659 of thomasvanhalm@gmail.com