Leidse SP betuigt steun aan stakend LUMC-personeel

28 september 2021

Leidse SP betuigt steun aan stakend LUMC-personeel

Zorgverleners in het LUMC hebben vandaag deelgenomen aan de grootste staking van universitaire ziekenhuizen ooit. Ze voerden actie voor eerlijkere arbeidsvoorwaarden, zoals een fatsoenlijke loonsverhoging voor alle medewerkers en goede afspraken om de werkdruk te verlagen. De Leidse afdeling van de SP is tijdens de actie langsgegaan bij het LUMC om hun steun uit te spreken voor de actie.

De FNV en werkgeversorganisatie NFU liggen al langer met elkaar overhoop over de nieuwe CAO voor de academische ziekenhuizen. De NFU biedt de meeste werknemers namelijk maar 1% structurele loonsverhoging, terwijl een grotere loongroei nodig is om de uitstroom van personeel uit de zorg tegen te gaan. Ook de SP strijdt al langer voor een eerlijke beloning voor zorgmedewerkers. Afgelopen week lukte het bij de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer bijvoorbeeld om 675 miljoen euro binnen te slepen om hiervoor een eerste stap te zetten. Er blijft echter meer nodig om de loonkloof tussen de zorg en de rest van de economie te dichten. Daarom steunt de SP Leiden de staking van de FNV.