SP Leiden feliciteert bewoners Doelencomplex met behoud van hun woningen

16 september 2021

SP Leiden feliciteert bewoners Doelencomplex met behoud van hun woningen

Foto: SP

Na een jarenlange strijd tussen bewoners en de universiteit kwam vanmiddag eindelijk het bericht: de sociale huurwoningen van het Doelencomplex blijven behouden! De SP feliciteert de bewoners met dit resultaat. Al jaren kunnen de bewoners van het Doelencomplex rekenen op de steun van de SP, in de strijd voor het behoud van betaalbare huurwoningen in Leiden. Duo-raadslid Ton Rovers: ‘Het is mooi dat deze bewoners na jaren van onzekerheid over hun woning de toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan!’

Wat begon als een megalomaan plan van de Universiteit Leiden, leidt nu tot een debacle voor diezelfde universiteit. Omdat de universiteit zo nodig een meer prestigieus onderkomen nodig had, mochten in het plan van de universiteit de 58 sociale huurwoningen tegenover de Faculteit Geesteswetenschappen het veld ruimen. Na vele miscommunicaties, acties van bewoners en verhitte debatten in de gemeenteraad leek het er op dat de universiteit de plannen voor een Humanities Campus mocht gaan realiseren.

Het liep echter anders. Nadat de bewoners begin deze zomer duidelijk hebben gemaakt niet akkoord te gaan met de alternatieve huisvestingsopties (waarvan het grootste gedeelte overigens nog enkel op papier bestond en volstrekt niet gelijkwaardig was aan de huidige woningen), en de universiteit tot het inzicht kwam dat ze met minder vierkante meters ook rond kon komen, is er eindelijk geluisterd naar de stem van de bewoners. Het Doelencomplex blijft behouden!

Al vanaf de eerste voorstellen over de bouw van een Humanities Campus op de plek waar nu het Doelencomplex staat, is de SP fel tegen de plannen van de universiteit gekant geweest. De SP heeft altijd gewezen op het belang om de woningen van het Doelencomplex te behouden en heeft aangedrongen op het verkennen van alternatieve mogelijkheden om ook aan de wensen van de universiteit tegemoet te komen. De SP vindt het goed dat men vóór de sloop tot dit inzicht is gekomen, maar betreurt dat dit niet al veel eerder is gebeurd. Door de tunnelvisie van zowel universiteit als gemeente hebben de bewoners van het Doelencomplex jarenlang in de stress gezeten over het mogelijk verliezen van hun thuis. De SP feliciteert de bewoners dan ook met hun overwinning op deze bestuurlijke mastodonten.

SP duo-raadslid Ton Rovers: ‘De SP zal er samen met de bewoners op toezien dat in de nieuwe planvorming wél rekening wordt gehouden met andere belangen dan die van de universiteit. De universiteit is een belangrijke partij in Leiden, maar dat mag niet ten koste gaan van de inwoners van de stad.’