Voorstel: ongedocumenteerden krijgen leefgeld en huurgeld, geen opvang

1 november 2021

Voorstel: ongedocumenteerden krijgen leefgeld en huurgeld, geen opvang

Foto: SP Leiden / SP Leiden

Er wordt in de raadsvergadering van november waarschijnlijk een voorstel ingediend over woon- en leefgeld voor ongedocumenteerden in Leiden. Het gaat hierbij niet om directe opvang. Op 1 mei 2020 is de Bed, Bad en Brood (BBB) voorziening in Leiden definitief gesloten. De Leidse ongedocumenteerden moesten zich in Rotterdam melden bij de Landelijke Vreemdelingenvoorziening (LVV).

De meeste Leidse ongedocumenteerden hebben dat niet gedaan. Zij bleven in Leiden en logeerden bij vrienden, sliepen in tuinhuisjes  of betaalden hoge bedragen huurgeld aan huisjesmelkers. Ze werden ondersteund door de Fabel van de Illegaal en de Bakkerij. Ze kregen pasjes waarmee ze boodschappen konden doen.

De coalitiepartijen D66, GroenLinks, PvdA en verantwoordelijk wethouder Marleen Damen (PvdA) hebben erkend dat het project LVV is mislukt. De mensen werden niet opgevangen en begeleid en belandden vaak weer op straat.

Het voorstel waar het nu om gaat betreft een groep van ongeveer 25 mensen. Ries van Walraven, woordvoerster Welzijn: “Het werkelijke aantal ongedocumenteerden in Leiden is veel hoger. De SP vindt dat alle ongedocumenteerden opgevangen moeten worden en een menswaardig bestaan moeten kunnen leiden. Toch zijn we blij met dit voorstel. Het is in ieder geval iets.”