SP en PVDA stellen vragen over 14 euro minimumloon voor ingehuurde externen

3 februari 2022

SP en PVDA stellen vragen over 14 euro minimumloon voor ingehuurde externen

Foto: SP

De SP Leiden is groot voorstander van de VOOR14 campagne van FNV. De boodschap is helder: Iedereen heeft recht op een minimumloon van 14 euro per uur voor een noodzakelijk bestaansminimum. Daarom hebben de SP en GroenLinks ook al eerder een motie ingediend om ons als gemeente uit te spreken voor dit minimum van 14 euro.

Recentelijk hebben de SP en de PVDA Schriftelijke Vragen ingediend over dit onderwerp. Ditmaal over het feit dat externen die worden ingehuurd bij de Gemeente vaak niet 14 euro minimumloon per uur verdienen. Een paar maanden geleden is er met succes een nieuwe CAO afgesloten voor gemeente ambtenaren zodat zij nu recht hebben op 14 euro per uur. Dat is fantastisch, maar de externe inhuur valt hier dan weer niet onder. Hierbij kun je denken aan de inhuur voor bouwprojecten, adviezen en andere zaken die door de gemeente worden aanbesteed en niet zelf worden uitgevoerd.

Dat vinden de SP en de PVDA gek. Als je het als gemeente een belangrijk recht vindt, dan zul je dat dus ook moeten laten zien. Dan kun je niet zomaar mensen werk voor je doen voor minder dan 14 euro per uur, alleen omdat ze zelf niet op de loonlijst van de gemeente staan. De gemeente kiest voor de inhuur, en dus ook de vereisten hieraan. We zijn erg benieuwd of de gemeente dit met de SP en de PVDA deelt en wij zijn uiteraard benieuwd naar de antwoorden. We houden u op de hoogte!

Voor meer informatie kunt u terecht bij Thomas van Halm , Gemeenteraadslid Werk en Inkomen voor de SP Leiden.

(thomasvanhalm@gmail.com)