POLITIEK CAFE: ONGEHOORD!

29 november 2022

POLITIEK CAFE: ONGEHOORD!

Foto: Cor Vergeer

Op vrijdag 2 december presenteert Bart van der Steen een nieuw boek over het Leidse en landelijke debat over integratie: Ongehoord! Hoe de SP het integratiedebat op de politieke kaart zette. In Ongehoord! reconstrueert Cor Vergeer (1946–2021) de lange strijd die de SP heeft gevoerd voor een eerlijk debat over migratie en een een goed en sociaal integratiebeleid.

In 1982 veroverde de SP haar eerste Leidse gemeenteraadszetel. Het eerste grote thema in de gemeenteraad was de Nota Buitenlandse Werknemers, over de positie en integratie van gastarbeiders en hun kinderen. In het debat over die nota werd de SP door mede-raadsleden weggezet als 'Centrumpartij van links' vanwege haar pleidooi om gastarbeiders te stimuleren een keuze te maken: Nederlander worden, maar dan wel Nederlandse taal en waarden (bijv gelijkheid tussen man en vrouw) leren, of terugkeren met steun van de Nederlandse overheid, oa door de sociale bijdragen die zij hadden betaald. Een Nederlands debat kreeg daardoor een duidelijk lokaal tintje.

Na de moord op Pim Fortuyn - de SP was inmiddels landelijk doorgebroken - erkenden andere politieke partijen dat Nederland veel te weinig had gedaan aan integratie. Een parlementaire onderzoekscommissie (de Commissie-Blok) omarmde een groot aantal van de eerdere standpunten van de SP. Het debat over migratie en integratie werd daarna steeds feller, maar goed beleid is uiteindelijk nooit goed van de grond gekomen.

Historicus Bart van der Steen presenteert op vrijdag 2 december het boek van Cor Vergeer en plaatst dat in een historisch en actueel kader.

IEDEREEN WELKOM
Vrijdag 2 december, aanvang 20.00 uur.
Zaal open 19.30 uur.
SP LEIDEN, Marnixstraat 18, Leiden