SP komt met voorstel ondersteuning mkb-ondernemers in de Wijken

13 april 2023

SP komt met voorstel ondersteuning mkb-ondernemers in de Wijken

Foto: SP

De SP komt lokaal in Leiden maar ook landelijk op voor mkb-ondernemers die crisis-op-crisis meemaken. Ondernemers in de wijken maken Leiden een leefbare stad om in te wonen, bijvoorbeeld voor de dagelijkse boodschappen, maar ook voor de koffiehoek om de buren te ontmoeten. Toch hebben niet alle ondernemers het makkelijk, sommigen hebben te maken met steeds maar stijgende huurprijzen, hogere energierekeningen maar ook met hogere inkoopkosten. Daarnaast lijkt het wel alsof er steeds meer regels op hen af komen, die wel voor hen gelden, maar die niet lijken te gelden voor multinationals. Daarom wil de SP een actieplan voor de mkb-ondernemers in de wijken van Leiden.

Het college heeft er in Leiden daarom voor gekozen om ondernemers tegemoet te komen met een actieplan – maar volgens de SP is dit alleen voor de binnenstad en niet daarbuiten. Daarom vraagt de SP het college om samen met de ondernemers in de wijken ook met een actieplan voor hen te komen. Dit is nodig om Leiden een leefbare, gezellige en bereikbare stad te houden om in te wonen. Omdat ook zij het zwaar te verduren hebben gehad verdienen zij een steun in de rug.

Maar dit is niet alleen in Leiden nodig. De SP vraagt daarom ook landelijk aandacht voor de zorgen van mkb-ondernemers in Nederland. De huidige regering kiest ruimbaan voor de miljarden winsten vn multinationals, maar laat steun voor getroffen mkb-ondernemers liggen. Daarom wil de SP van mkb-ondernemers zelf horen waar ze tegenaan lopen, en wat wij voor hen kunnen betekenen. Hiervoor is er een enquête gemaakt. Met deze informatie kunnen we samen met jullie plannen maken om op te komen voor het trotse mkb in plaats van voor de miljarden winsten van de multinationals.

De enquete is hier te vinden: sp.nl/ondernemersenquete

Bent u een ondernemer? Dan vragen wij u vriendelijk om hem in te vullen. Kent u een ondernemer? Dan willen we u vragen om de enquête door te sturen.