SP Leiden voert actie tegen leegstand: 'Leegstand in een wooncrisis is asociaal!'

20 november 2023

Foto: Thomas van Halm / SP Leiden

De Leidse SP afdeling strijdt tegen asociale leegstand met “waarom woont hier niemand” -posters op de Catherinasteeg in Leiden. Hier hebben zij een groot leegstaand pand beplakt met posters om een oplossing voor dit probleem te eisen.

In Leiden staan 1300 panden leeg. Dat is in totaal 142.200 vierkante meter ruimte zonder doel. Hier werkt niemand en hier woont niemand. Er is een wooncrisis, in Nederland zijn er nu meer dan 200.000 woningen tekort en de komende jaren nog meer. De leegstaande ruimte in Leiden vullen is al goed voor 2700 gemiddelde woningen.In de hele Provincie Zuid-Holland staat er meer dan 7 miljoen vierkante meter leeg, goed voor bijna 140.000 gemiddelde woningen. Duo-raadslid Stefan Haas: "In Leiden is de wachtlijst voor sociale huur een onbegrijpelijke 9 jaar. Leegstand in zo'n grote wooncrisis is asociaal. De wooncrisis is een politieke keuze. Kies voor politiek die de belangen van alle mensen dient en niet van enkelen. Goed wonen is belangrijker dan de hoge winsten van vastgoedbazen en buitenlandse beleggers."

De gemeente Leiden heeft in totaal €24 miljoen besteed aan het maken van de Catharinasteeg en nog steeds is hier al jaren leegstand. Haas: "De gemeente Leiden heeft gebouwen gesloopt om een steeg te maken, grote winkelketens moesten naar Leiden gehaald worden met een voorkeursbehandeling." Jaren later staat een deel echter nog steeds leeg, ondanks de grote bedragen die zijn besteed aan nieuwe onderzoeken en actieplannen. De SP hekelt het feit dat miljoenen aan belastinggeld hieraan is besteed, terwijl dat geld ook gebruikt had kunnen worden om de woningnood aan te pakken.

De SP noemt het onrechtvaardig dat pandeigenaren verdienen aan een onnodig groot tekort aan woningen, terwijl het leven voor mensen onbetaalbaar wordt. Daarom moet de gemeente volgens Haas meer mogelijkheden krijgen om leegstand tegen te gaan: "Bijvoorbeeld door hogere belasting bij langdurige leegstand of zelfs gebouwen te onteigenen bij langdurige leegstand en het invoeren van een woonplicht voor woningen. Leegstand in een wooncrisis is asociaal. Stop de leegstand, stem sociaal, stem SP."