SP: Aanbod betaalbare huurwoningen in Leiden op dieptepunt?

22 november 2013

SP: Aanbod betaalbare huurwoningen in Leiden op dieptepunt?

Huur te duur?De SP-fractie heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders om inzicht te krijgen in het actuele aanbod van betaalbare huurwoningen in Leiden. Onderzoek van de SP in de Tweede Kamer wijst uit dat voor iedere betaalbare huurwoning met een huur van maximaal € 536,- gemiddeld 282 koopwoningen worden aangeboden. Voor veel mensen is het kopen van een huis geen optie, terwijl een betaalbare huurwoning niet beschikbaar is. De SP-fractie wil de harde cijfers en de problemen op de Leidse woningmarkt aanpakken. Duo-raadslid Han Dirks:’Dit onderzoek is het zoveelste signaal dat er een andere koers ingezet moet worden als het gaat om woningbouw. Steeds meer Leidenaren zitten financieel klem, vanwege te hoge woonlasten maar kunnen geen kant op omdat betaalbare woningen niet beschikbaar zijn. Die situatie wil de SP stoppen.’

Diverse onderzoeken tonen inmiddels zwart op wit aan dat de maandelijkse huur en andere woonlasten steeds verder stijgen. Daardoor leeft een groeiend aantal huurders in armoede. Het RIGO rapport ‘Woonlasten van huurders. Huur- en energielasten in de gereguleerde huursector’ van 31 juli 2013, concludeert dat met de voortzetting van het huidige huurbeleid 35 procent van de Nederlandse huurders in armoede zal leven in 2017. Voor Nederland gaat het dan om 891.000 huurders. In 2013 betreft het 724.000 huurders (28 procent), die op grond van de definitie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) minder besteedbaar inkomen overhouden na aftrek van de woonlasten, dan noodzakelijk wordt geacht.
Niet alleen stijgen de woonlasten door het beleid dat door het kabinet wordt gevoerd. Ook het aanbod van betaalbare huurwoningen is zeer beperkt ten opzichte van het aantal koopwoningen dat wordt aangeboden. Dat zijn de feiten die uit het onderzoek van de SP-fractie in de Tweede Kamer naar voren komen. Een combinatie die voor huurders heel nadelig uitpakt. Door de schriftelijke vragen die de Leidse SP gesteld heeft, komen de feiten over de Leidse woningmarkt boven tafel. Die zijn nodig om de koers voor de Leidse woningmarkt stevig te wijzigen. Naar verwachting laat de Leidse woningmarkt namelijk een vergelijkbaar beeld zien in verhouding tot het onderzoek van de SP-fractie in de Tweede Kamer.
Een betaalbare woning is voor de SP een woning met een huur van ongeveer € 550,- per maand. Dit bedrag houdt verband met de huurprijs waarvoor nog compensatie op grond van de huurtoeslag wordt gegeven door de belastingdienst. Een bedrag van maximaal € 375,- wordt volledig vergoed door de huurtoeslag. De huurprijs tussen € 376,- en € 536,- (of € 574,- in het geval van meer dan drie gezinsleden) wordt voor het grootste deel vergoed. Terwijl de huur hoger dan dat bedrag, met een maximum van € 681,- in beginsel niet meer voor enige vergoeding in aanmerking komt.
SP duo-raadslid Han Dirks: ‘De dagelijkse praktijk maakt steeds weer duidelijk, dat de Leidse woningmarkt sterk gebaad is bij de realisatie van veel meer betaalbare huurwoningen. Dat is in het belang van heel de stad.’

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, Tel nr: 06-28 73 85 88