Ulenbelt: Rooie Reuzen verdienen eerherstel

17 maart 2014

Ulenbelt: Rooie Reuzen verdienen eerherstel

In Leiden kwamen zaterdagmiddag SPers, collegas en geïnteresseerden bijeen om voor het stadhuis eerherstel te eisen voor de klokkenluiders Marcel van den Berg en Memet Sari, die op het twintigste congres van de SP de Rooie Reusprijs wonnen. SP-Kamerlid en Leidenaar Paul Ulenbelt voelt zich "besodemieterd" door burgemeester Henri Lenferink. De burgemeester zei eerder toe mee te willen werken aan een oplossing voor Van den Berg en Sari, maar daar is nog niets van terecht gekomen. Bekijk hieronder een fotoverslag.

Het personeel van de dienst Stedelijk Beheer van de Gemeente Leiden heeft in de herfst van 2011, na zes jaar strijd, voorkomen dat de dienst geprivatiseerd zou worden. Marcel van den Berg en Memet Sari hebben als woordvoerders van de werkvloer en leden van de ondernemingsraad hierbij een cruciale rol gespeeld. Zij kregen hiervoor applaus in de gemeenteraad, maar een paar maanden daarna kregen zij strafontslag. Zij raakten dus niet alleen hun werk kwijt, maar kwamen door het strafontslag ook niet in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering.

Ulenbelt pleit voor eerherstel en een nette oplossing voor de twee klokkenluiders. Nu de burgemeester na verschillende toezeggingen hier niet aan meewerkt, is voor de SP de maat vol. Zaterdagmiddag organiseerden collegas, SPers en andere Leidenaren een fluitconcert om de eisen kracht bij te zetten.

Er werden handtekeningen opgehaald voor eerherstel en een nette oplossing voor de mannen. Binnenkort kunt u ook op onze site uw handtekening zetten!

SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt en Abvakabo-bestuurder Ruud Kuin waren ook aanwezig

Partijsecretaris Hans van Heijningen hield een vlammende toespraak

SP-raadslid Julian van der Kraats droeg een vuilniszak, uit solidariteit met de twee mannen die bij het vuilnis zijn gezet

Aan het eind van de manifestatie hebben we de burgemeester teruggefloten