Hartevelt-dag een succes

29 april 2015

Hartevelt-dag een succes

Zondag 26 april jl. was een dag vol bijzondere activiteiten in het Hartevelt-complex aan de Volmolengracht in Leiden. Het Hartevelt-complex, biedt al jaren ruimte aan een veelheid van initiatieven. Een groep enthousiaste gebruikers kwam enkele maanden geleden op het idee voor de organisatie van de eerste Hartevelt-dag om de veelzijdigheid van de activiteiten in het gebouw te laten zien. Het is een geslaagde dag geworden, die vraagt om herhaling. SP-raadslid Han Dirks: “Het Hartevelt-complex behoort tot het Leids industrieel erfgoed. De organisatie van deze dag laat zien dat er veel waardevolle activiteiten worden georganiseerd die mensen met elkaar verbinden. Een groot succes!”

Het complex dankt zijn naam aan de jeneverstokerij die er vele jaren gehuisvest is geweest. Inmiddels biedt het pand onderdak aan een kringloopwinkel, kunstenaars met hun ateliers, een vrouwenopvang en nog veel meer mooie initiatieven waar Leiden trots op mag zijn. Om dat te tonen hebben vrijwilligers van de kringloopwinkel, kunstenaars, COC-Leiden en wijkvereniging de handen ineen geslagen voor de organisatie van de Hartevelt-dag met onder andere de organisatie van een modeshow, het maken van collages, muziek en poëzie. Veel bezoekers hebben kans gezien hiervan te genieten. Het is een succes dat navolging verdient. Wat de SP betreft is er dan ook alle reden om in 2016 opnieuw zo'n evenement te organiseren.

Recente geruchten dat dit pand (in bezit van de gemeente Leiden) geheel verkocht zou gaan worden zijn onjuist. De gemeente heeft bevestigd dat de maatschappelijke functies (kringloopwinkel, ateliers en vrouwenopvang) gewoon in het Hartevelt-complex gehuisvest kunnen blijven. De SP vindt dat een goede zaak, gelet op het belang van deze gebruikers voor de stad.

Zie voor meer informatie en
achtergronden: http://www.harteveltcomplex.nl/

Han Dirks, 06 28 73 85 88 of