Gedoe over bouw nieuwe ijshal Leiden

7 februari 2017

Gedoe over bouw nieuwe ijshal Leiden

Het is veel Leidenaren de laatste weken niet ontgaan, de berichten over het niet doorgaan van de bouw van een nieuwe ijshal in Leiden. Het is gelukkig nog lang niet zover, maar vlekkeloos is het proces tot nu toe niet verlopen.

De gemeente Leiden kampt wel degelijk met een probleem. Volgens de Sportnota uit 2012 en alle verdere plannen tot aan december 2016 leek het erop dat er eindelijk eens goed geïnvesteerd ging worden in de sport in Leiden. Er waren namelijk plannen voor het maken van een zwembad, een topsporthal èn een ijshal. Voor alledrie de projecten leek genoeg geld te zijn gereserveerd. Dit rooskleurige beeld sneuvelde toen wethouder Paul Dirkse (Onderwijs, Sport en Duurzaamheid) eind vorig jaar een brief uitbracht waarin hij meldde dat er toch te weinig geld bleek te zijn. De projecten bleken namelijk duurder dan geraamd. De wethouder en zijn ambtenaren kwamen meteen met een ‘oplossing'. De ijshal moest namelijk worden opgeofferd om het zwembad en de sporthal betaalbaar te maken. Dit leidde tot fel protest van de ijssport in Leiden, en wat ons van de SP betreft terecht.

De SP maakt zich al sinds 2005 hard voor een nieuwe ijshal in Leiden. Toen waren we één van de weinige partijen, nu hebben we steun van D66, PvdA, GroenLinks, CDA en de ChristenUnie. Destijds vonden we al dat Leiden recht had op een ijshal gezien het groeiend aantal leden en bezoekers van de ijssport in Leiden. Je investeert meteen in vier sporten tegelijk, namelijk het langebaanschaatsen, shorttrack, kunstschaatsen en ijshockey. De ijshal zien wij dan ook als een mooie investering in de Leidse breedtesport en het is met de 4 miljoen euro die benodigd zijn ook nog eens met afstand het goedkoopste van de drie genoemde projecten.

Op aandringen van de commissie Onderwijs en Samenleving heeft Paul Dirkse voorgesteld om een nieuw stuk uit te brengen waarin verschillende scenario's worden uitgewerkt. Hiervan zal één scenario gefocust zijn op het uitwerken van alledrie de sportprojecten, al zullen deze dan logischerwijs wel wat soberder zijn. De SP Leiden vecht al jaren voor de komst van een nieuwe ijshal en zal hier ook mee blijven doorgaan tot het bittere eind. Breedtesport is voor de SP topprioriteit op het gebied van sport en hierbij kan de ijshal simpelweg niet ontbreken.

Meer info bij Thomas van Halm, duoraadslid Sport, 061569 9659