h

Nog een rapport over de RGL

2 maart 2007

Nog een rapport over de RGL

logo viaVoorstanders wijzen graag naar rapporten, die ofwel enorme reizigersaantallen, ofwel hele veilige situaties beloven. Eerder deze week kwam het volledige veiligheidsrapport van VIA beschikbaar. Dat rapport beoordeelt de veiligheidssituatie rond het RGL-tracé. Het rapport is weer beoordeeld in een ander rapport, dat van de ISA. Aan het eind van dit artikel is het VIA-rapport te downloaden. Er staan een paar interessante dingen in:

  • de Breestraat verliest een groot deel van zijn bezoekers
  • de veiligheid van het ROC-plein, waar 5000 scholieren en 1400 medewerkers van gebruik gaan maken, is niet meegenomen in de veiligheidsanalyse
  • er is vanuit gegaan dat de sneltram dezelfde remweg heeft als gemotoriseerd verkeer, en niet harder rijdt dan 25 km/h.
  • In het rapport staat dat de helft van de fietsers verdwijnt van de Breestraat (p. 122). 8000 fietsers per dag zullen een andere route kiezen. Aangezien ruim 60% van het winkelend publiek met fiets komt, betekent dat een flinke vermindering van de klandizie. Ondanks dat de helft van de fietsers elders zijn heil zoekt, blijft de Breestraat één van de meest verkeersonveilige situaties in de stad. De veiligheid van de fietsers die naar elders gaan is niet meegenomen in het rapport.

    Verder staat er dat het aantal in- en uitstappers van het OV in de Breestraat omlaag gaat van 7000 naar 4600 (p. 48). Nog minder winkelend publiek dus. Het huidige aantal in- en uitstappers bij de Breestraathalte is volgens het rapport 7000 (bij 744 bussen, dat is 9,4 per bus), en wordt 4601 (bij 240 trams, dat is 19,2 per tram). Het aantal uitstappers is de helft hiervan. Dat wil zeggen dat per tram nog geen 10 passagiers op de halte Breestraat uitstappen.

    leeeeeeeg
    op de plaatjes van de situatie met RGL van de voorstanders wordt al rekening gehouden met de nieuwe bezoekersaantallen

    Het komt er op neer dat wat betreft passagiers voor de Breestraat, iedere tram door één busje van het stadsparkeerplan kan worden vervangen.

    Ook interessant zijn de aannames van het rapport. Daar staat dat is aangenomen dat de RGL vergelijkbaar is met een gewoon motorvoertuig qua remweg, en dat hij 25 km/h rijdt (p. 25). Het rapport is alleen juist voor zover er voldaan wordt aan deze aannames. De remweg is inderdaad wel vergelijkbaar met een gewoon motorvoertuig als de sneltram niet te hard rijdt, maar als hij harder rijdt loopt het al snel op. Op de Lammenschansweg bijvoorbeeld zal er zeker harder worden gereden.

    Download hier het volledige rapport
    Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier