h

GVVP opnieuw in commissie

7 juli 2007

GVVP opnieuw in commissie

Woensdag sprak de commissie opnieuw over het nieuwe verkeer- en vervoersplan (GVVP), en over het parkeerplan en de ringweg oost. Er werd weinig nieuws gezegd over het GVVP en het parkeren, en voor de ringweg oost is nog niks definitief. De grote verrassing was dat D’66 zich ontpopte als anti-referendum-partij.

Over het GVVP werd weinig nieuws gezegd. Opmerkelijk was wel dat het CDA bleek te vinden dat er geen verschil is tussen gewone stadstrams (zoals in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) en lightrail (zoals Randstadrail en de RijnGouwelijn). Verder bleek dat CDA en PvdA een onderzoek willen naar de mogelijkheid van direct “vertramming” van de vrije busbaan in het westen naar Katwijk. Maar voor het CDA maakte het daarbij dus niet uit of het hetzelfde materiëel is wat rijdt (of zou moeten rijden; het is vaak kapot) tussen Den Haag en Zoetermeer en tussen Alphen en Gouda, of dat het een gewone tram zou zijn. De PvdA verklaarde alleen een gewone tram aanvaardbaar te vinden.

Ook de meningen over parkeren waren eigenlijk al bekend. VVD, CDA en D'66 willen nog meer extra parkeerplaatsen dan de 25% extra voor het binnenstadsgebied die nu in de plannen staan. Verder was er kritiek van verschillende partijen op het autoluwer maken van de binnenstad. Oppositiepartij D'66 schaarde zich wel achter het idee om de stad in te delen in sectoren, met elk zijn eigen, goed bereikbare parkeervoorzieningen.

Over de ringweg oost is nog niets definitief. De ringweg oost is nodig om de verkeersdruk in de centra van Leiden en Leiderdorp te verminderen. Op dit moment gaat er veel doorgaand verkeer dwars door beide centra. Er zijn tijdens zogenaamde 'ateliers' samen met belanghebbenden en geïnteresseerden veel verschillende mogelijkheden iets verder uitgewerkt, en er zouden er nu een aantal afvallen. De overgebleven varianten hebben echter allemaal nog moeilijke en dure knelpunten, doordat de nieuwe weg vlak langs of door bewoonde gebieden zou komen te lopen, en er vanwege de waterwegen nog allerlei extra problemen zijn.

Er was nog wel een verassing tijdens de vergadering: D'66 is toch tegen lokale referenda. Hoewel die partij eerder zijn excuses had aangeboden voor hun medewerking aan het onterecht afkeuren van het RGL-referendum van 2002, blijkt er toch niets veranderd te zijn in hun houding. Dat bleek uit een artikeltje in de Staatscourant (28 juni 2007) van de hand van D'66 duo-raadslid Bootsma, die daarin stelt: “De provincie kan het zich niet veroorloven om zo'n plan [de RGL, red.] bij gemeentelijk referendum te laten afblazen. Dan is het immers wachten op het referendum in Schipluiden over de verlengde A4, die die de gemeente doorsnijdt, of in Voorschoten op de geplande nieuwe snelweg door dat dorp”. Duidelijke taal. Als de provincie vindt dat men een een snelweg (of een sneltram) dwars door het dorp (of de stad) moet krijgen, heeft men dat wat betreft D'66 maar te pikken, referendum of geen referendum.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier