h

Concept-Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan aangenomen

15 juli 2007

Concept-Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan aangenomen

Op de tweede dag van de laatste raadsvergadering voor het reces is het concept-GVVP vastgesteld. Daarbij zijn alle moties en amendementen van de SP ongewijzigd aangenomen. Daarbij was o.a. een amendement om de Stichting Stadsparkeerplan Leiden niet van het Haagwegterrein te laten verdwijnen.
HOV Leiden

logo SSLIn het concept-GVVP kwam het Haagwegterrein niet meer voor. De SP is van mening dat het zonde is om zo’n goed lopend project te laten verdwijnen. Zeker aangezien in het GVVP ook andere mogelijk plekken voor parkeergarages worden genoemd, zoals bij de Morspoort en bij molen De Valk. Die twee laatste garages zijn allebij gemakkelijk vanaf dezelfde invalswegen te bereiken. En als het Haagwegterrein zou verdwijnen, blijven er in die hoek van de stad weinig parkeerplekken over voor bezoekers. Het amendement van de SP wijzigde het GVVP zo, dat de Haagwegparkeergarage er weer inkomt, en dat die hoger op het lijstje van mogelijk te bouwen parkeergarages komt dan de garage op de Lammermarkt. Het amendement werd mede ondertekend door de PvdA, CDA en VVD. Alleen GL stemde tegen.

Verder had de SP nog een motie, om een proef te beginnen met abonnementen voor ambtenaren van het Stadsbouwhuis bij de SSL. Bij het Stadsbouwhuis zijn te weinig parkeerplaatsen voor het aantal mensen dat er werkt. Dat zorgt voor parkeeroverlast in het Noorderkwartier. Als de ambtenaren parkeren op een terrein van de SSL, en dan met een busje naar het Stadsbouwhuis gebracht worden, kan dat probleem verminderd worden. De SP vindt het sowieso een goed plan om werknemers van de gemeente en bedrijven op die manier naar het centrum te krijgen. Dat scheelt weer wat verkeer en bijbehorende luchtvervuiling, zeker nu er verschillende plannen zijn om de busjes van het Stadsparkeerplan milieuvriendelijker te maken. Deze motie heeft de SP samen met LL bedacht, en hij is mede-ondertekend door PvdA, CDA, VVD, LL en GL. Alleen D’66 stemde tegen.

De SP had ook nog een motie om plannen voor verkeersveiligheid rond scholen op te nemen in het GVVP. Bij de begrotingsbehandeling van 2006 had de SP een motie ingediend met plannen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren, en die was toen met algemene stemmen aanvaard. Aangezien de SP nog niets had gemerkt van de uitvoering van die motie, werd deze vervolg-motie ingediend. Hij werd mede-ondertekend door de VVD, en is met algemene stemmen aanvaard.

De SP was mede-ondertekenaar van twee amendementen van de PvdA. Het eerste amendement paste de tekst van het concept-GVVP zo aan, dat er kwam te staan dat de gemeente niet zal meewerken aan OV-oplossingen (van de provincie) die een sneltreinvebinding met Utrecht onhaalbaar maken. Ook dit amendement is aangenomen.

Het tweede amendement schrapte een stuk tekst, waarin stond dat de RijnGouwelijn eventueel over de Hooigracht zou kunnen komen te rijden. Hoewel met het schrappen van die zin het niet absoluut onmogelijk is geworden dat er ooit lightrail over de Hooigracht zou lopen, zet de tekst van het GVVP die deur in elk geval niet meer zo wijd open als die was. Wat er nog wel in het GVVP staat, is dat de routes waar de vrije busbanen komen te liggen, bij gebleken succes ooit “vertramd” zouden kunnen worden. De SP vindt dat er werk gemaakt moet worden van het vrije busbanen-plan, en dat als het ooit zo mocht zijn dat de bussen zo succesvol zijn dat ze uitpuilen, we maar weer verder moeten zien. Dit gezamenlijke amendement van PvdA en SP is ook aangenomen.

Het CDA had de moeite genomen om een geheel eigen GVVP te schrijven. Het stuk staat ter download op de CDA Leiden site. Het werd als amendement ingediend, maar het haalde het niet.

Zie ook de website van de gemeente: www.leiden.nl/gvvp
Download hier het concept-GVVP, vóór amendementen. De tekst van het concept-GVVP moet dus nog worden aangepast.
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier