Een reis langs de RijnlandRoute

13 december 2007

Een reis langs de RijnlandRoute

Vrijdag 7 december was er een werkbezoek naar de mogelijke tracés van de RijnlandRoute, georganiseerd door de Leidse en Voorschotense PvdA en GL uit Wassenaar. De RijnlandRoute is een geplande vierbaans snelweg tussen de A4 en Katwijk. De SP had zich eerder als enige partij in Leiden tegen de Rijnlandroute uitgesproken. Hieronder het verslag van een reis langs wat er allemaal moet wijken voor asfalt dat niet echt nodig is, van Katwijk naar de A4.

Tot nu toe is het de provincie Zuid-Holland nog niet gelukt om geld los te peuteren van het rijk voor de RijnlandRoute. Deze weg zit niet bij het 'Randstad Urgent' programma. Binnenkort komt er definitief uitsluitsel over de rijksbijdrage. Met deze mededeling van gedeputeerde Veldhuizen begon de rondleiding.

Govert
Gedeputeerde Govert Veldhuizen.

Behalve de gedeputeerde waren er bij het werkbezoek onder andere statenleden en raadsleden van Wassenaar, Katwijk, Voorschoten en Leiden. Helaas waren niet alle raadsfracties vertegenwoordigd. Uit Leiden waren alleen de SP, PvdA en CU gekomen. Het is tekenend voor de nonchalante manier waarop dit belangrijke besluit langzaamaan genomen wordt.

De RijnlandRoute begint ongeveer bij de aansluiting van de Europaweg en de N206 op de A4, loopt parallel aan de A4 door de Oostvlietpolder, dwars door Voorschoten, langs de Stevenshof, op de A44, en dan op nog niet nader bepaalde wijze naar de N206 naar Katwijk, die ook onderdeel wordt van de Rijnlandroute.

Katwijk

Ergens zou de RijnlandRoute uit moeten komen op de N206 naar Katwijk. De N206 zou verdubbeld moeten worden. Kruisingen moeten ongelijkvloers worden aangelegd, met fly-overs en lange in- en uitvoegstroken. Hoe de aansluiting eruit zou zien is nog niet duidelijk; misschien een extra viaduct naast het bestaande, en misschien ergens anders een oversteek over de Rijn.

Wassenaar

Bij Wassenaar ligt een deel van de laatste groene strook van enige omvang tussen duingebied en het Groene Hart. De strook is om die reden aangemerkt als 'rijksbufferzone'. De groene strook maakt een slinger tussen Leiden en Wassenaar in, en dan door tussen Voorschoten en Den haag. De RijnlandRoute zal dat gebied zwaar aantasten. Niet alleen door de vierbaans snelweg, maar ook door een groot kruispunt met de A44. De plannen om het Valkenburgse Meer groter te maken, zouden dat gebied nog verder verkleinen.

Een indruk van waar de Rijksbufferzone zich bevindt.

De Lift...
Dankzij drie aanwezige liften was er een goed uitzicht.

Uitzicht vanaf de A44 bij afslag Leiden Maaldrift, richting Valkenburgse meer.

Leiden Stevenshof

De RijnlandRoute komt op een kleine 50 meter langs de Stevenshof te lopen. Er komt geen afslag Stevenshof. Misschien wordt de weg verdiept aangelegd zodat hij minder in het zicht is, maar zeker is dat niet.

Panorama langs de Stevenshof, van zuid naar noord.

Uitzicht op de afslag Maaldrift van de A44, met op de achtergrond de rand van de Stevenshof.

Voorschoten

In Voorschoten zijn alle politieke partijen tegen het nu voorgestelde tracé van de RijnlandRoute. En dat is niet zo vreemd. De snelweg snijdt een wijk af van Voorschoten, en de weg gaat dwars over een landgoed, 60 huizen en een aantal sportvelden. De 60 huizen zijn in het verleden al eens onteigend voor de 'N-11 West', en toen die niet doorging weer terugverkocht. De aanwezige politici uit Voorschoten hielden een warm pleidooi voor het 'Korte Vliettracé', een variant van de RijnlandRoute die in de oever van en op de bodem van Korte Vliet en de Rijn zou moeten komen te lopen. Bovendien zeiden een aantal politici eigenlijk nut en noodzaak van de weg niet te zien. Het Korte Vliettracé is uiteraard aanzienlijk duurder dan de andere voorgestelde variant, maar aan de andere kant is er veel minder schade aan de omgeving, en worden een aantal moeilijke problemen vermeden. Binnen Holland Rijnland is alleen de gemeente Voorschoten voor deze variant.

Enkele huizen van een wijkje van 60 huizen, die allemaal gesloopt zouden moeten worden voor de RijnlandRoute

Uitzicht op de groene strook die nu door Voorschoten loopt, met op de achtergrond het landgoed Berbice, waar de RijnlandRoute ook doorheen zou gaan.

Herenhuis Berbice zou een snelweg naast de deur krijgen.

Sportpark Adegeest zal ook deels moeten wijken voor de RijnlandRoute.

Oostvlietpolder

De enige plek waar geen bezoek aan gebracht werd, is de Oostvlietpolder. De RijnlandRoute zou daar middenin uitkomen, en vervolgens een stuk parallel lopen aan de A4, richting de kruising met de N206. Waarschijnlijk zou de RijnlandRoute dwars over het daar liggende weidevogelreservaat komen te lopen.

Aansluiting A4 en N206

Omdat de RijnlandRoute een soort snelweg is, zijn kruissingen met andere wegen ruim bemeten, met flyovers en dergelijke, zodat er geen stoplichten gebruikt hoeven te worden. Hoogstaarschijnlijk zal dat ten koste gaan van het monumentale klooster van de Kruisheren aan de Vrouwenweg, dat nu in gebruik is als studentenwoningen. Dat zal gesloopt moeten worden.

Het Klooster aan de Vrouwenweg.

Overige plannen met Leiden

In sommige plannen loopt de RijnlandRoute vanaf de Oostvlietpolder door naar de N-11 richting Alphen. Dat is natuurlijk niet vreemd, aangezien de RijnlandRoute zijn carriere als 'N-11-west' is begonnen. Dat zou betekenen dat er een stuk van polderpark Cronesteyn moet worden opgeofferd.

Verder wordt er nagedacht over een aansluiting van de RijnlandRoute op de Haagweg. Dat zou betekenen dat er op de een of andere manier een weg naast het spoor zou moeten komen, langs de Stevenshof en / of Noord Hofland aan de Voorschotense kant.

Leiden Churchilllaan

Tijdens de reis op vrijdag 7 december kwam de bus met belangstellenden kwam om 16:15 aan bij de Lelylaan. Een goed moment dus om te kijken hoe lang de rit dwars door Leiden nou eigenlijk duurt. Veel aanwezigen hadden waarschijnlijk stiekem gehoopt op file, maar het verkeer stroomde goed door: de rit duurde acht minuten. Drie minuten meer dan het midden in de nacht zou duren. Het werd pas druk in de buurt van de Lammebrug. Julian van der Kraats (SP): “De Lammebrug is veel meer het probleem voor het verkeer in Leiden dan de Churchilllaan zelf. Er komen daar vijf stroken bij elkaar, die allemaal één strookje op de Lammebrug moeten delen. Bovendien staat de brug zelfs in de spits nog wel eens open.” De provincie is eigenaar en beheerder van de brug.

En hoe nu verder?

SP-raadslid Julian van der Kraats: “Ondanks het hoge “hier komt straks de RijnlandRoute”-gehalte van het werkbezoek, is de komst van de weg nog lang niet zeker. Een bijdrage van het rijk is eerder onwaarschijnlijk dan waarschijnlijk. Zonder die bijdrage is de RijnlandRoute voor de provincie niet te betalen.” De RijnlandRoute zal eind volgend jaar in de verschillende gemeenteraden besproken worden.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822