Alternatieven voor de Rijnlandroute
Alternatieven voor de Rijnlandroute
Vandaag presenteerde D66-Leiden in een volle raadszaal alternatieve plannen voor de RijnlandRoute. Op basis van eigen onderzoek en interne en externe adviseurs is een twee-stappenplan opgesteld. In stap één worden op korte termijn de belangrijkste verkeersknelpunten aangepakt, in stap twee wordt een geboorde tunnel aangelegd tussen de A4 en de A44. Kort daarvoor had ook de wijkraad Stevenshof grondig uitgewerkte plannen voor, onder andere, een geboorde tunnel op haar website gezet. Al deze plannen zullen woensdag aanstaande onder de aandacht van de provincie Zuid-Holland worden gebracht.
Er waren veel belangstellenden en leden van de pers gekomen voor de presentatie, ook uit de regio. De Leidse politici schitterden echter door afwezigheid, behalve D66 was alleen de SP aanwezig.
Rembrandt-tunnel
De geboorde tunnel waar D66 aan denkt is 'Rembrandt-tunnel' gedoopt. Er zijn drie varianten bedacht. Op de website www.rembrandttunnel.nl kunt u stemmen welke variant u het meest kansrijk acht.
De voordelen van een geboorde tunnel zijn duidelijk; geen vernietiging van het landschap, een korte reistijd, en weinig overlast van de bouw en van de weg zelf. De kosten van de tunnel zijn grof geschat tussen de 300 en 500 miljoen euro. Het punt van D66 is dat dit alternatief in elk geval verder moet worden uitgewerkt. En dan kan het kostenverschil wel eens blijken mee te vallen, zeker gezien de enorme nadelen van de nu bestaande alternatieven. Alle bestaande alternatieven hebben een negatief 'maatschappelijk rendement', volgens het belangrijkste rapport van de provincie daarover. Dus slechter kan het sowieso niet worden.
Snel maatregelen
De vraag is dan ook of het überhaupt wel een goed idee is om de RijnlandRoute aan te leggen. Verschillende andere rapporten suggereren dat het aanpassen van de bestaande wegen misschien beter is. Maar het aanpassen van de bestaande wegen moet sowieso gebeuren, want volgens de rapporten van de provincie lost de RijnlandRoute eigenlijk weinig op voor Leiden. De bekende knelpunten (Europaweg en de kruising Plesmanlaan – A44) blijven knelpunten, en er verdwijnt niet genoeg verkeer van de Churchilllaan om die vanaf dan 'rustig' te noemen. Stap één van het plan van D66 is dan ook om die bekende knelpunten snel aan te pakken.
Andere alternatieven
Een werkgroep van de wijkraad Stevenshof heeft een rapport geschreven waarin een aantal mogelijke alternatieven verder wordt uitgewerkt. Naast verschillende oplossingen met geboorde tunnels is de meest in het oog springende de “Churchill Avenue”. Daarbij worden in verschillende fases de Churchilllaan en Lelylaan verdiept en verbreed, deels overkapt en deels bebouwd. Deze variant is volgens de opstellers van het rapport vooral financieel erg interessant.
Zie ook de website van D66-Leiden, en die van de wijkraad Stevenshof
Download hier het rapport van de werkgroep RijnlandRoute van de wijkraad Stevenshof
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822
- Zie ook:
- Rijnlandroute