Gat blijft gat, SP wil juridisch sterkere gemeente

10 oktober 2008

Gat blijft gat, SP wil juridisch sterkere gemeente

Het grote gapende gat aan het Stationsplein zal nog jaren een groot gapend gat blijven. De gemeente heeft geprobeerd het gebied te onteigenen, omdat projectontwikkelaar Van der Putte weigert er iets mee te doen. Die onteigening in onlangs mislukt, en gemeenteraadsleden hebben gesproken over de vragen hoe dat kwam en hoe nu verder. SP-raadslid Julian van der Kraats: “De gemeente had al veel eerder werk moeten maken van betere juridische expertise, wij roepen daar al heel lang om”.
put van van der gatte

Onteigening mislukt

De onteigening is stukgelopen op juridische en technische details. Er waren veel vragen en er was ook heel wat kritiek, maar de redenen waarom het mis is gegaan bleken toch vooral te liggen bij een nogal vreemde redenering van de Kroon.

Hoe nu verder

De gemeente wacht nog op een nadere toelichting van de minister over het besluit. Ook wordt er nog gewacht op de uitkomst van een rechtszaak tussen twee partijen die financieel betrokken zijn bij het Gat. Daarna zou het kunnen dat het Gat geveild wordt. In dat geval zou het kunnen dat een partij eigenaar wordt die er alsnog iets bouwt. Het zou ook kunnen dat er opnieuw onteigend moet worden. Hoogstwaarschijnlijk duurt het echter nog jaren voordat er iets met het Gat van Van der Putte gebeurt.

SP wil juridisch sterkere gemeente

De SP roept al heel lang dat de gemeente een sterkere juridische afdeling nodig heeft, want we hebben in deze stad een rijke historie aan slechte contracten en daardoor veel duurder wordende projecten. Over die duurdere projecten en wat eraan te doen, komt binnenkort ook een rapport van de Commissie Overschreidingen Grote Projecten, waar ook SP-raadslid Roos van Gelderen deel van uitmaakt. Als u hier klikt, kunt u de publieke hoorzittingen terugzien die de commissie heeft gehouden met ambtenaren en bestuurders.

Wethouder Van Woensel kondigde aan dat de gemeente naar aanleiding van de Gat-soap de juridische afdeling zal versterken. De SP zal erop toezien dat dat ook echt gebeurt.

Gat in de gemeenteraad

De kwestie zal nog eens besproken worden in de gemeenteraad. Niet omdat er inhoudelijk nog iets over de kwestie besloten moet worden, maar D66 en LL komen waarschijnlijk met een motie van wantrouwen of afkeuring tegen de wethouder. Hoewel de SP natuurlijk liever een linkse dan een rechtse wethouder op Ruimtelijke Ordening ziet, is de SP van mening dat de wethouder geen fouten heeft gemaakt die het zouden rechtvaardigen om zo'n motie te steunen.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822