SP: “Kan gemeente Hooglandse Kerkgracht 4 wel verkopen?”

12 juni 2009

SP: “Kan gemeente Hooglandse Kerkgracht 4 wel verkopen?”

De Leidse SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur over het pand Hooglandse Kerkgracht 4. Dit pand maakt o.a. deel uit van de Vrijplaats Koppenhinksteeg. Op de benedenverdieping zit De Linkse Kerk en de bovenverdieping wordt gebruikt door Cardea jeugdzorg. Volgens informatie van de SP is het pand niet in bezit van de gemeente Leiden, hoewel de gemeente het pand wil verkopen. Bovendien is het de SP ter ore gekomen dat Portaal het eerste recht op koop heeft van het pand. Raadsleden Louk Rademaker en Eva de Bakker vragen naar de consequenties voor de gebruikers van de panden en voor het huidige verkoopproces.

In 2008 heeft het huidige college de legalisering van de Vrijplaats gestopt en wil ze de panden verkopen, inclusief de Hooglandse Kerkgracht 4. Rademaker: “Het valt nog te bezien of de gemeente dit pand wel kán verkopen, want wij hebben papieren waarin de gemeente zelf stelt niet de eigenaar te zijn van het pand.”

Volgens de SP is het onduidelijk wie nu de eigenaar is van de grond en het pand. Na het nodige zoekwerk is een raadsvoorstel uit 1994 naar boven gekomen, waaruit blijkt dat het pand in erfpacht is overgedragen aan de Woningbouwvereniging Leiden, die later is opgegaan in Portaal.

“Ten tijde van de legalisering wilde de gemeente het pand overdragen aan een andere woningbouwcorporatie, Ons Doel,”zegt Rademaker. “Ik vraag me af hoe zich dat verhoudt tot de rechten die Portaal heeft op het pand.” Portaal heeft ook het eerste recht op koop van de Hooglandse Kerkgracht 4, zo heeft de SP uit verschillende bronnen vernomen. Het is de SP echter onduidelijk of die overeenkomst nog steeds van kracht is, en zo niet, welke tegenprestatie er is geleverd om van het recht op eerste koop af te zien.

De SP heeft zich altijd verzet tegen het stoppen van het legaliseringsproces van de Vrijplaats en de verkoop van de panden aan de Koppenhinksteeg en de Hooglandse Kerkgracht. “Het college leek zoveel haast te hebben met de verkoop”, zegt Rademaker, “Nu blijft het erg stil. Ondertussen blijkt het college zijn huiswerk slecht te doen. Ze dramt door om haar wil op te leggen, maar negeert daarbij eerdere afspraken. Dat maakt het gemeentebestuur onzorgvuldig en onbetrouwbaar. Daar moet verantwoording voor worden afgelegd.”

Voor meer informatie kunt u terecht bij: Louk Rademaker: 06-2556 3389, lrademaker@tomaatnet.nl, of Eva de Bakker: 06- 14040 592, edebakker@sp.nl