h

Waarom vandaag Nee stemmen tegen de RGL?

7 maart 2007

Waarom vandaag Nee stemmen tegen de RGL?

ja/neeEindelijk is het zo ver. Leiden heeft er 5 jaar op moeten wachten, maar vandaag kan er dan toch echt gestemd worden voor of tegen de RGL door Leiden. In 2002 werd het referendum op onterechte gronden afgekeurd, maar door de sterke positie van de SP na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 is het er nu toch nog gekomen.

Maar wat te stemmen? Bij zo'n groot, miljoenen kostend project moet je je goed afvragen of het wel de problemen oplost waar het voor bedoeld is. Zorgt de RijnGouweLijn voor een betere verbinding met Alphen en Gouda, en hebben we die nodig? Wordt de binnenstad van Leiden beter bereikbaar?

Voor wat betreft tussen Leiden en Gouda, daar is de RGL een hele slechte oplossing. De RGL concurreert met het verliesgevende NS-lijntje daar. De NS zal alleen maar minder geneigd zijn om het verbinding met Utrecht te upgraden, als daar ook nog de RGL rijdt. De RGL vervangt een aantal bussen en pikt wat reizigers van de NS. Is dat al die miljoenen waard? En kloppen de optimistische schattingen van alle extra reizigers?

En dan de Leidse binnenstad. Wordt die bereikbaarder? Binnen Leiden vervangt de RGL alleen maar een klein gedeelte van een aantal buslijnen. Vrijwel alle bussen moeten omrijden via de drukke Langegracht en de Hooigracht. De wijken en omliggende gemeenten raken hun halte in hartje centrum kwijt. De helft van de fietsers die nu door de Breestraat gaan, moet zijn heil elders zoeken. En voor automobilisten wordt het ook niet beter. De Lammenschansweg zal bijvoorbeeld vaker vaststaan

Voorstanders zeggen dat de RGL zal zorgen voor minder auto's in de stad, omdat bezoekers dan hun auto bij de A4 of de A44 neerzetten. Maar er zijn in Nederland geen transferia bij snelwegen die goed lopen, tenzij er een flink winkelcentrum bijzit. Wat wél werkt, hier in Leiden en in het buitenland, zijn transferia met kleine busjes. Bovendien is de RGL voor de Leidenaren zelf alleen maar lastig.

Kortom; de RGL is niet een oplossing voor een probleem! Het is een project van de provincie, waar een aantal projectontwikkelaars in het Groene Hart die daar dure huizen willen bouwen, heel tevreden mee zijn. Maar de verkeers- en bereikbaarheidsproblemen in Leiden zelf worden er niet mee opgelost, integendeel!

Wat wil de SP dan wel?

  • spoorverdubbeling naar Utrecht
  • een vrije busbaan naar Katwijk
  • meer doen met het Stadsparkeerplan
  • schonere bussen
  • gratis OV voor 65+'ers en andere groepen. In Vlaanderen is gebleken dat je daarmee wél het OV weer op zijn oude niveau terug kan brengen!

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier