Eerste reacties op besluit GS over RGL *update2*

19 september 2007

Eerste reacties op besluit GS over RGL *update2*

De meeste reacties op het voornemen van de provincie om de RGL te proberen door te drukken zijn teleurgesteld. De uitslag van het Leidse referendum is niet mis te verstaan. En daarna is er keihard gewerkt aan een beter alternatief; beter voor Leiden, beter voor de regio en beter voor de provincie. Dat is gelukt, maar Gedeputeerde Staten had er geen boodschap aan.

De gemeente Leiden

Het persbericht van de gemeente, dat u hier kunt downloaden, begint zo:

Met teleurstelling heeft het college van B&W van Leiden kennis genomen van het besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland om aan Provinciale Staten voor te stellen desnoods haar doorzettingsmacht te gebruiken om de RijnGouwelijn (RGL) door het centrum van Leiden te realiseren.
Het Leidse college hoopt Provinciale Staten ervan te overtuigen dat het van belang is recht te doen aan de bezwaren van de Leidse bevolking die in het referendum tegen het oorspronkelijke plan voor de RijnGouwelijn zijn geuit. Als de provincie oog houdt voor deze bezwaren kan Leiden meewerken aan hoogwaardig openbaar vervoer in de regio en ook rekening houden met wat de provincie wil.
Het college roept Provinciale Staten op niet het pad in te slaan van een juridische procedure waarin Leiden en provincie tegenover elkaar komen te staan. Het college benut de weken tot 17 oktober om met betrokkenen in stad en regio en met Provinciale Staten in gesprek te gaan.

de leidse sleutelsConcrete voorstellen van de kant van de provincie om uit de moeilijke situatie te komen - behalve een andere datum voor het realiseren van de RijnGouwelijn – heeft het college nog niet vernomen. Met spijt herkent het college bij Gedeputeerde Staten een neiging tot tunnelvisie. De koers van machtsvertoon die Gedeputeerde Staten in de brief aan Provinciale Staten inslaat, draagt niet bij aan een klimaat om er samen uit te komen.

De "tunnelvisie" van de provincie ten spijt, wil de gemeente nog wel elke kans aangrijpen om er nog op een redelijke manier uit te komen. Niemand heeft wat aan een juridische strijd tussen twee bestuurslagen.

Holland Rijnland

Het samenwerkingsverband van 12 gemeenten, waaraan Leiden deelneemt, reageert neutraal. Zij roepen op tot redelijkheid en samenwerking. Leiden heeft intensief samengewerkt in HR om te komen tot de beste OV-oplossing voor de hele regio. HR steunt belangrijke uitganspunten van Leiden, maar houdt ook vast aan de “ongedeelde HOV-verbinding van Gouda tot de kust”. Download hier de brief van Holland Rijnland met hun reactie.

Maatschappelijke organisaties

opgepast!STOOM en de Fietsersbond veroordelen de houding van de provincie. Frits van Oosten (STOOM): “verbetering van het openbaar vervoer is nu verder weg dan ooit”. Het bewonerscomité Hooigracht is teleurgesteld.

*update*: Reizigersvereniging ROVER heeft een persbericht verspreid, dat zeer de moeite waard is om te lezen. Het kan hier worden gedownload.

SP fractie Zuid-Holland

De SP-fractie in de Zuidhollandse staten heeft in de scherpst mogelijke bewoordingen het handelen van Gedeputeerde Staten veroordeeld. Zij wijzen er nog op dat het plan van Leiden op belangrijke punten lijkt op het alternatief van de provincie, dat vlak voor het referendum uitlekte. Lees hier de reactie van de Zuidhollandse SP-fractie.

Politieke partijen in Leiden

Collegepartijen SP, PvdA en CU hebben allemaal in scherpe bewoordingen de houding van de provincie veroordeeld. Ook het CDA vindt het kwalijk dat de provincie zich zo weinig aantrekt van het referendum.

VVD en collegepartij GL hebben in het Leids Dagblad van 19 september als enige hun vreugde uitgesproken over het besluit. GL ziet de RGL daarbij liever over Hooigracht en Langegracht, en de VVD liever door de Breestraat.

*update 2* VVD en D'66 hebben aangekondigd een interpellatiedebat te willen houden over de ontstane situatie. D'66 heeft inmiddels laten weten volledig achter de uitslag van het referendum te staan.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822