Provincie wil RijnGouwelijn door Leidse binnenstad

18 september 2007

Provincie wil RijnGouwelijn door Leidse binnenstad

PZH =(Vandaag is bekend geworden dat de provincie Zuid-Holland dreigt het Leidse referendum naast zich neer te leggen, en het RijnGouwelijn-plan er door wil drukken, tegen de wens van een grote meerderheid der Leidenaren in.

Gedeputeerde Staten heeft vandaag het definitief ontwerp van de RijnGouwelijn vastgesteld. Dit ontwerp moet nog behandeld worden door Provinciale Staten, op 17 oktober. Tot die tijd is er nog ruimte voor onderhandelingen, maar het plan gaat vooralsnog uit van de RGL door de binnenstad van Leiden.

SP-raadslid Julian van der Kraats: “als Gedeputeerde Staten ons referendum niet wil respecteren, zou dat diep triest zijn. Wat betekent 'volksvertegenwoordiger zijn' dan nog voor die mensen? Ze willen alleen maar koste wat het kost hun eigen plannetjes doordrukken.”

Gedeputeerde Staten kiest daarmee willens en wetens voor de ondemocratische en duurdere oplossing: de RijnGouweLijn toch door de Leidse binnenstad, waardoor ook nog eens een intercity naar Utrecht voorgoed onmogelijk wordt gemaakt. Het plan met vrije busbanen dat de gemeente Leiden heeft ontwikkeld is goedkoper, en sluit naadloos aan bij het vervoersplan van de regio. De NS heeft aangegeven dat het Leidse plan goed past bij een toekomstige intercity naar Utrecht.

Van der Kraats vervolgt: “We moeten het niet accepteren dat de provincie vanwege prestige heel veel belastinggeld wil verspillen, en dat ze ons referendum niet respecteren. Als er de komende maand niet een oplossing komt, schiet de provincie zichzelf in zijn eigen voet. Ik hoop dat het dan niet zo'n zware strijd wordt voor Leiden als tegen de Spanjaarden in de 16e eeuw, maar dat Leiden het uiteindelijk weer gaat winnen, dat staat vast!”

Zie ook de site van de SP Zuid-Holland
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822