Rompcollege is bereid RijnGouweLijn aan te leggen

11 oktober 2007

Rompcollege is bereid RijnGouweLijn aan te leggen

De wethouders van PvdA, GroenLinks en ChristenUnie hebben zojuist een brief naar de provincie gestuurd. Daarin melden zij bereid zijn ‘van gedachten te wisselen’ over hoe ‘de gemeente Leiden mee zou kunnen werken aan de realisatie van een railverbinding door de binnenstad van Leiden’. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Daarmee komt de RijnGouweLijn er toch. De PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie lappen het referendum gewoon aan hun laars.”

De brief, die u hier kunt downloaden, draait om de volgende zin: “wij [zijn, red] bereid [...] met u van gedachten te wisselen over de manier waarop, en een pakket waarin, de gemeente Leiden mee zou kunnen werken aan de realisatie van een railverbinding door de binnenstad van Leiden, met name via het traject Hooigracht-Langegracht”. Dan volgen er nog een aantal zaken, waarover onderhandeld zal moeten worden. Sommige van die punten zullen eruit gesleept kunnen worden, andere niet. Onder die punten valt een (bijdrage aan) een eventuele oostelijke ringweg, kleiner materiëel, en verbetering van de spoorverbinding met Utrecht.

De kans dat de gemeente op de aanvullende voorwaarden veel binnenhaalt is klein. Kleiner materiëel - een belangrijke wens van de PvdA - kan niet (althans qua breedte), anders past de RGL niet meer over het NS-spoor. En het is nog maar de vraag of de provincie bereid is meer geld uit te trekken, voor bijvoorbeeld een oostelijke ringweg. De verbetering van de spoorverbinding met Utrecht lijkt onwaarschijnlijk in het licht van de brief van de NS daarover van juni dit jaar.

De brief van het rest-college aan de provincie is in grote lijnen hetzelfde als die, die heeft geleid tot het opzeggen van het vertrouwen door de SP-wethouders. De beide SP-wethouders wilden niet een brief aan de provincie ondertekenen, waarin het plan met vrije busbanen van de gemeente vaarwel werd gezegd, ten gunste van de RGL door de binnenstad van Leiden.

Met de brief heeft de gemeente nog maar nauwelijks iets van een onderhandelingspositie over. Doordat het college als uitgangspunt voor verdere onderhandelingen neemt, dat de RGL over de Hooigracht en Langegracht wordt aangelegd, is het enige wat er nog uitgehaald kan worden, dat er wat verzachtende maatregelen omheen worden genomen.

Dinsdag aanstaande zal deze brief ongetwijfeld in de gemeenteraad besproken worden. Het CDA heeft een interpellatiedebat aangevraagd over de onderhandelingspositie van de gemeente.

Hoe dan ook zullen de onderhandelingen met de provincie nog een tijd doorgaan. Want ook al besluit de provincie de dag daarop, woensdag 17 oktober, dat zij hun 'doorzettingsmacht' zouden willen gaan proberen te gebruiken, dan zijn we nog niet veel verder. De provincie zou sowieso met het uitvoeren daarvan willen wachten op de nieuwe Wet Ruimtelijk Ordening, die op zijn vroegst medio volgend jaar ingaat. En daarna volgen jaren en jaren van procedures, over bestemmingsplannen, milieu-effecten en monumentale panden en stadsgezichten. Als die allemaal doorlopen zouden worden, zou er nog onteigend moeten worden. Ook die procedures duren dan weer jaren.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, 071-5215130