Flitspalen Breestraat

8 november 2007

Flitspalen Breestraat

flits!De SP heeft gevraagd of de flitspalen in de Breestraat weer in ere hersteld kunnen worden. Ze zijn al een tijd buiten werking, en er rijdt steeds meer verkeer dat er eigenlijk niet thuishoort. Het college heeft eerder aangegeven dat ze wachten op meer duidelijkheid over de RGL, voor de flitspalen vervangen worden. Maar de provincie heeft de RGL uitgesteld tot 2015, vanwege de uit de pan rijzende kosten. Ze willen in plaats van een betonnen plaat op de zachte grond tussen Alphen aan de Rijn en Leiden, nu een berg zand neerleggen. De berg zand moet acht jaar inklinken, voor er spoor op gelegd kan worden. Dat levert een bezuiniging van 25 miljoen euro op bij de aanleg, maar zorgt er wel voor dat de onderhoudskosten van de RGL hoger worden.

Het zou zo maar kunnen dat de RGL niet eens doorgaat, door de financiële en bestuurlijke problemen met het project. En aangezien het sowieso nog acht jaar duurt voor er iets gebeurd, wil de SP dat de oude, kapotte flitspalen snel vervangen worden door werkende, digitale exemplaren.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com