Nieuw stadsbestuur: Rechtse partijen vinden elkaar in machtswellust

18 december 2007

Nieuw stadsbestuur: Rechtse partijen vinden elkaar in machtswellust

Het nieuwe stadsbestuur heeft vanavond een “visieloos” college-akkoord gepresenteerd, aldus oppositieleider Antoine Theeuwen (SP): “Ze hebben elkaar enkel gevonden in het verkwanselen van het referendum over de RijnGouweLijn. En ze bieden geen enkel antwoord op de woningnood in Leiden. Dit college staat symbool voor een politiek van machtswellust. Ze laten hun standpunten makkelijk varen om maar op het pluche te komen!”
De onderhandelaars van VVD, PvdA, CDA en GrL.

Een groot deel van het titelloze coalitie-akkoord van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks lijkt een kopie van het linkse akkoord ‘Met Hart en Hand’ uit maart 2006. Theeuwen (SP): “Toch zie je dat het een stuk minder sociaal wordt. De asociale belastingplannen zijn daarvoor tekenend: een verdriedubbeling van de rioolbelasting voor arme gezinnen. Daarnaast negeren ze de referendumuitslag én de woningnood.”

Nieuwe en oude wethouders

Nog geen drie maanden geleden verklaarde CDA-voorman Jan-Jaap de Haan dat hij nooit aan de aanleg van de RijnGouweLijn zou meewerken. Zijn plotselinge draai heeft hem nu wel een plek als wethouder bezorgd. Hij neemt de portefeuille van ex SP-wethouder Paul Jonas over: sociale zaken en cultuur.
John Steegh (GroenLinks) blijft wethouder verkeer en mag de RijnGouweLijn gaan aanleggen. Ook Gerda van den Berg en Marc Witteman (PvdA) blijven in het nieuwe college, zij het dat hun portefeuilles veranderen. En dat terwijl het CDA en VVD slechts twee maanden geleden zeiden dat ze geen vertrouwen hadden in deze drie wethouders.

Belastingen

BelastingenDe draai van de VVD en het CDA als het om gemeentelijke belastingen gaat, is opmerkelijk te noemen. Een jaar geleden schreeuwden beide partijen moord en brand toen de belastingen verhoogd werden, met 3 miljoen euro per jaar, tot een landelijk gemiddelde. Vandaag sprak VVD-fractievoorzitter Paul Laudy: “De gemiddelde lastendruk is aanvaardbaar, gezien de ambities van de stad.”
Namens de VVD zal Pieter van Woensel wethouder worden voor ruimtelijke ordening. Van Woensel moest in februari dit jaar opstappen als Haags wethouder verkeer i.v.m. de miljoenenoverschrijdingen bij de aanleg van de Randstadrail.

Sociale volkshuisvesting

Het rechtse beleid komt wel sterk naar voren als het gaat om het woonbeleid. Theeuwen (SP): “Er is hoge woningnood in Leiden. Maar in de paragraaf over wonen wordt vijf keer ‘locatieontwikkeling’ genoemd, maar geen één keer huurders of woningzoekenden. Het beleid is weer terug bij stenen stapelen, de mens telt niet meer mee.”

Minimabeleid

Het minimabeleid van voormalig SP-wethouder Paul Jonas blijft overeind. En dat terwijl de VVD nog voorstelde om daar twee miljoen op te bezuinigen. Antoine Theeuwen: “Voor de mensen van de stad is dat natuurlijk mooi. Maar het is tekenend dat de VVD zo makkelijk haar standpunten kan inwisselen voor het pluche.”

Oostvlietpolder

De Oostvlietpolder
De CDA noemde het ‘ijskastpolitiek’, de VVD noemde het een ‘beleid zonder ballen’. Anderhalf jaar geleden verguisden de rechtse partijen het compromis waarbij de toekomst van de Oostvlietpolder afhankelijk gemaakt werd van de Raad van State (RvS). Toch staat dat compromis nu in het akkoord, zij het iets minder ‘groen’. Als het bedrijventerrein afgeschoten wordt door de RvS komen er misschien wel “exclusieve villa’s”. En als de Oostvlietpolder wel bebouwd mag worden blijft er geen groene verbindingsstrook bestaan.
Theeuwen: “Nog steeds hangt de toekomst van de polder af van de rechtszaak van de Vrienden van de Oostvlietpolder. Maar er is nog maar één raadslid nodig om de polder groen te houden. Het is een gemiste kans.”
Secretaris Hans Pieters van de Vrienden van de Oostvlietpolder noemt het een schande dat GroenLinks de bebouwing blijft steunen. Pieters: “Ik heb een brief naar Femke Halsema geschreven dat zo’n standpunt GroenLinks onwaardig is. De Leidse GroenLinks roept nou al tien jaar dat de polder bebouwd moet worden!”

Meer informatie: Antoine Theeuwen, 071-5215130, antoine.theeuwen@gmail.com
U kunt het akkoord hier downloaden.
Wrang “kerstcadeau”: belastingverhoging voor armste Leidenaren Nieuwsbericht 18 december 2007
Reageer op evaenlouk.sp.nl