Coalitie zet eerste stap in verraden referendum RGL

13 februari 2008

Coalitie zet eerste stap in verraden referendum RGL

nee!De coalitie van PvdA, VVD, CDA en GL stemde bij de raadsvergadering van 12 februari in met een deal met de provincie over de RGL. De gemeente gaat 450.000 euro uitgeven om samen met de provincie te onderzoeken of de RGL over de Hooigracht en Langegracht moet komen te lopen, of over de Breestraat. Daarnaast tekende de gemeente een blanco cheque voor de provincie voor nog eens zo'n bedrag.

De wethouder wond er eindelijk geen doekjes meer om: deze overeenkomst betekent het in de wind slaan van het referendum.

Vraag in stadsenquête

D66 stelde per motie voor om de vraag 'wilt u dat de gemeente Leiden meewerkt aan de RGL over de Hooigracht / Langegracht?' op te nemen in de stadsenquête. De stadsenquête is een steekproef met vragen aan 5000 Leidenaren. De SP stemde voor die motie, omdat alle informatie uit de stad daarover van belang is. Maar tegelijk is de SP van mening dat er weinig onhelderheid over deze vraag in de stad bestaat.

De wethouder ontraadde de motie, omdat hij een 'tweede nepreferendum' vreesde. Een freudiaanse verspreking? Later zei hij: “Dat hoeven we niet nog eens te vragen, want dat weten we al dankzij het referendum”.

De motie haalde het niet, omdat de coalitiepartijen tegen stemden.

Loze beloften

De coalitiepartijen zeggen allemaal een aantal keiharde voorwaarden te stellen aan de RGL. Als de RGL doorgaat, zou dat het volgende betekenen:

• de provincie gaat pakweg 100 miljoen betalen voor de ringweg oost, en Leiden vindt ergens ook nog zo'n bedrag om de weg te kunnen aanleggen,
  • de provincie krijgt tóch nog geld voor de RGL West van het Rijk,
  • de provincie zoekt smallere en kortere sneltrams uit (waar dus minder mensen in passen),
  • de NS komt terug van hun mening dat de RGL verbetering van de dienstregeling Leiden – Utrecht in de weg staat.

Dat zou kunnen natuurlijk... of de 'harde voorwaarden' volgen het lot van eerdere beloften van politieke partijen over de RGL. Die komen dan in de prullenbak terecht, naast de uitslag van het referendum. We zullen het zien.

Onderzoek naar veiligheid en reizigersaantallen

De CU diende samen met de SP twee moties in. Eén om de veiligheid van de RGL door de stad alsnog goed te onderzoeken. Dat is namelijk nooit goed gebeurd. En dat ondanks dat de gemeenteraad het altijd van groot belang heeft gevonden, dat de RGL niet ten koste zou gaan van de veiligheid voor de overige verkeersdeelnemers in de stad.

De tweede motie vroeg om de reizigersaantallen nog eens goed vast te stellen. In de loop der jaren zijn de schattingen daarvan steeds lager geworden, van vele tienduizenden tot ergens rond de grens waarbij sneltrams nog enigszins betaalbaar zijn. Meer duidelijkheid daarover is dus gewenst.

De moties haalden het, met alleen de stem van de SLO tegen

PvdA houdt zich stil

Opmerkelijke afwezige in het debat was de PvdA. De raad miste dan ook de inbreng die wel in de commissie werd gegeven, dat een RGL over de Hooi- en Langegracht niet in strijd met het referendum zou zijn.

Blanco cheque

In de overeenkomst staat dat, als gekozen wordt voor de Breestraat, de provincie de kosten voor het onderzoek in rekening brengt bij Leiden. 'Insult to injury', zouden de Engelsen zeggen. Hoe hoog dat bedrag is, is niet duidelijk. Er wordt geen geld voor gereserveerd, en de deal bevat dus een blanco cheque.

Lees hier de speech van SP-raadslid Julian van der Kraats
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822