h

Leiden in principe akkoord met RijnlandRoute

20 februari 2008

Leiden in principe akkoord met RijnlandRoute

De commissie Ruimte en Bereikbaarheid vergaderde gisteren over nut en noodzaak van de RijnlandRoute. Die noodzaak stond voor alle partijen, behalve de SP en de CU, buiten kijf. Ondanks het rapport van TNO, dat aantoonde dat nut en noodzaak van de vierbaansweg nog helemaal niet vast staan. Voor Leiden is het nu vooral de vraag hoe de RijnlandRoute zo aangelegd kan worden, dat de bewoners van de Stevenshof er zo min mogelijk last van hebben.

Wazige besluitvorming

Eerder leek Leiden het besluit over de RijnlandRoute stilletjes genomen te hebben, zonder insprekers en zonder pers erbij. In een niet publiekelijk aangekondigde commissievergadering op 29 oktober was al besloten dat Leiden de RijnlandRoute graag wilde hebben. Op basis daarvan zijn er al gesprekken geweest met het Rijk en de provincie Zuid-Holland. Nu werd de discussie eigenlijk nog eens overnieuw gedaan. Dat was wel nodig, want bij de vergadering van 29 oktober beschikte de gemeenteraad nog helemaal niet over de benodigde informatie om een besluit te kunnen nemen.

Nu hadden ook insprekers een kans om hun mening te geven. Er waren veel insprekers, waaronder een aantal bewoners van de Stevenshof, die allemaal op een andere manier grondige kritiek hadden op de RijnlandRoute en de besluitvorming daarover.

Toch was de nieuwe commissievergadering er meer voor de vorm dan voor echte besluitvorming. De raad zal namelijk alleen beslissen over de reactie van Leiden op de RijnlandRoute binnen Holland Rijnland (het samenwerkingsverband van twaalf gemeenten waar Leiden deel van uitmaakt), en niet over de reactie aan het Rijk of aan de provincie. Die zijn al vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Inpassing Stevenshof

Het plan is dat de nieuwe vierbaansweg, die ergens tussen de 30 en 40 duizend auto's per dag gaat verwerken, vlak langs de Stevenshof komt te lopen. Zo'n beetje alle politieke partijen drongen erop aan dat de 'inpassing' van de weg zo moest zijn, dat de Stevenshof er zo min mogelijk last van zal hebben. De wethouder schreef in zijn brief aan de provincie dat dat ook inhield dat er geen visuele overlast van de weg mag zijn. Dat kan alleen betekenen dat de weg onder maaiveld, in een halfopen bak zonder geluidsschermen, of als tunnel wordt aangelegd. Dat is natuurlijk al een wereld van verschil met een weg op maaiveld, maar alle overlast wegnemen zal nooit lukken. Met name bij het knooppunt Maaldrift bij de A44 is het onmogelijk om grote overlast te voorkomen. En alleen als het echt een tunnel wordt wordt stank- en geluidsoverlast echt veel minder. Desalniettemin was het positief dat er een ruime meerderheid in de raad lijkt te zijn die echt werk wil maken van het beperken van de overlast van de Stevenshof.

Nut en noodzaak

Voor de SP (en voor TNO) zijn nut en noodzaak van met name het stuk A4 – A44 echter helemaal niet aangetoond. De RijnlandRoute heeft wel nut als het er om gaat om de drukte op de doorgaande route door Leiden via de Churchilllaan te verminderen. Maar de SP gelooft niet dat dat zó veel verkeer zal schelen dat het de moeite waard is om een nieuwe vierbaansweg dwars door de Oostvlietpolder, dwars door Voorschoten en vlak langs de Stevenshof aan te leggen. Nut en noodzaak van de RijnlandRoute zijn bovendien gebaseerd op de verwachting van een enorme toename van het verkeer in 2020. Dat, ondanks een krimpende beroepsbevolking, en een stabiele bevolkingsgrootte in de regio.

Bovendien zal de RijnlandRoute, volgens de cijfers van de provincie, vooral dienstdoen als vervanging voor de A12, de N44 en de N14. Ruim tweederde van het verkeer op de nieuwe RijnlandRoute zal daar vandaan komen. Het zal bijna twee keer zo druk worden op de N11 als de RijnlandRoute er komt.

Extra aansluitingen op Leids wegennet

De gemeente Leiden wil twee extra aansluitingen van de RijnlandRoute op het Leidse wegennet. In elk geval één op de Voorschoterweg, en één op de Haagweg of ergens in de buurt bij de kruising A44 - Plesmanlaan. Of dat kan is nog onduidelijk.

Toekomst van de RijnlandRoute

De gemeenteraad moet het besluit van de commissie nog bevestigen in de raadsvergadering van 11 maart. Daar zal waarschijnlijk niet veel veranderen aan het besluit. Dat is dan nog niet het definitieve besluit van de gemeente Leiden; dat komt aan het eind van het jaar, met de zogenaamde project-MER. MER staat voor Milieu Effect Rapportage. Dan moeten de gevolgen (niet alleen economisch, maar ook qua milieu en gezondheid) van de nieuwe weg nauwkeurig in kaart worden gebracht, en vergeleken worden met een toekomst zónder RijnlandRoute, maar mét verbeteringen aan het Leidse wegennet (de zogenaamde nul-plus-optie).

Maar het lot van de RijnlandRoute hangt vooral af van het Rijk. De weg kost meer dan een half miljard euro. Vooralsnog is het Rijk nog niet bereid om er geld voor uit te trekken. In mei komt daar misschien meer duidelijkheid over.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, 06-15042822

U bent hier