h

Geen RGL west?

29 maart 2008

Geen RGL west?

In de gemeenteraden van Noordwijk en Katwijk is men weinig enthousiast over de RGL. In Noordwijk willen ze de sneltram helemaal niet door de stad, en in Katwijk twijfelen ze nog of ze niet liever snelbussen zouden willen. En de provincie lijkt de RGL-West plannen ook niet meer zo te zien zitten, zo blijkt uit een voorgestelde streekplanwijziging.
ken net
twee trams in Katwijk, waarschijnlijk kort voor 1960

Noordwijk wil geen RGL

In Noordwijk wil een meerderheid van de gemeenteraad dat de sneltram stopt bij de grens van de stad, bij ESA/ESTEC. De gemeenteraad wil wel nog wat meer onderzoek naar de gevolgen van de RGL.

Katwijk twijfelt

In Katwijk staakte de stemmen (15 voor, 15 tegen) bij de gemeenteraadsvergadering van 27 maart, over een amendement van GemeenteBelangen om een variant met snelbussen te onderzoeken. Ook in Katwijk maakt men zich zorgen over de exploitatie van de lijn. Als de RGL verlies draait gaat dat ten koste van busvervoer in de rest van de regio, want het geld moet ergens vandaan komen. De provincie houdt op dit moment rekening met een verlies van rond de 10 miljoen euro per jaar, volgens een rapport van Royal Haskoning uit 2008. Snelbussen zijn bij veel lagere reizigersaantallen al te betalen.

In Katwijk leven verder dezelfde bezwaren als in Leiden; verkeersveiligheid, auto's die naar elders verbannen worden, te smalle straten waar de sneltram doorheen moet, smallere stoepen, enzovoorts. In Noordwijk en Katwijk hebben ze het alleen veel meer over de mogelijke gevolgen van trillingen. Dat thema heeft in Leiden nooit zo gespeeld.

Eén van die te smalle straten is de Tramstraat. De goedkoopste variant van de RGL West loopt daar doorheen, maar die variant is vanwege het gebrek aan ruimte daar en de mogelijke gevolgen van trillingen unaniem verworpen.


een blauwe tram in de Tramstraat in Katwijk

Provincie vindt RGL West niet meer zo belangrijk

Bij de laatste streekplanwijziging, die gaat over de RGL over de Breestraat, zijn nog een paar andere wijzigingen meegenomen. Zo is de wens om de NS-verbinding Leiden – Utrecht te verbeteren, geschrapt. Dat is een klap in het gezicht van Leiden, want voor Leiden is een betere verbinding met Utrecht van groot belang - van veel groter belang dan een sneltram naar Gouda. De huidige coalitie-partijen PvdA, VVD, CDA en GL hebben gesteld dat de RGL er niet mag komen als spoorverbetering naar Utrecht niet meer mogelijk zou zijn. De provincie lijkt dus niet erg onder de indruk van deze wens.

Verder past de provincie in de streekplanwijziging een aantal teksten aan, waaruit blijkt dat de RGL West een stuk minder belangrijk geworden is. Waar er b.v. eerder in het streekplan stond: “De provincie is een voorstander van een RijnGouweLijn tussen Gouda en Noordwijk”, staat er na de wijziging: “De povincie wil het openbaar vervoer in corridor Gouda/Alphen/Leiden versterken met een lightrailverbinding”. De RGL West wordt pas een stukje verderop genoemd, in een rijtje “eventueel op termijn te realiseren” verbindingen, naar Katwijk, Leiderdorp en Voorschoten.

Openbaar vervoer-reizigersorganisatie ROVER heeft een uitgebreide analyse van de verschillen op haar website gezet. U kunt hier de streekplanwijziging downloaden, en zelf de verschillen zien.

Geen west, geen oost?

De coalitiepartijen van het Leidse pro-RGL-college hebben in hun college-akkoord vastgelegd dat de RGL Oost (naar Gouda) er niet mag komen, als de RGL West niet wordt gerealiseerd. Verantwoordelijk wethouder Steegh bevestigde onlangs nog eens dat voor Leiden de RGL West betekent: tot aan de kust in Noordwijk, en niet alleen maar tot ESTEC.

Zie ook het artikel van het Leidsch Dagblad over de uitkomsten van de raadsvergaderingen in Katwijk en Noordwijk
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier