h

Ook Randstedelijke Rekenkamer maakt gehakt van RijnlandRoute

28 april 2008

Ook Randstedelijke Rekenkamer maakt gehakt van RijnlandRoute

Nadat eerder TNO al gehakt maakte van de RijnlandRoute, volgt nu de Randstedelijke Rekenkamer. In februari besloot de Leidse politiek in overgrote meerderheid tot de aanleg van de vierbaansweg door de Oostvlietpolder, Voorschoten en langs de Stevenshof. Dat TNO in heldere bewoordingen de noodzaak van de weg verwierp maakte toen geen enkele indruk. Hieronder de belangrijkste conclusies van het nieuwe rapport van de Randstedelijke Rekenkamer.

Bevinding 1: "Nut en noodzaak van een RijnlandRoute is naar de mening van de Rekenkamer voldoende aangetoond, gegeven de combinatie van het oplossen van een erkende (verkeers)problematiek en ontwikkelambities op het vlak van wonen en werken in regionaal verband. Nut en noodzaak van de RijnlandRoute als nieuwe wegverbinding is naar de mening van de Rekenkamer nog niet voldoende overtuigend aangetoond."

SP-raadslid Julian van der Kraats: "Dit is precies wat de SP al een tijd roept. Knelpunten zoals de Europaweg en de knoop Leiden-West moeten worden opgelost. De doorstroming op de Churchilllaan moet verbeterd worden, en de capciteit van de Ir. Tjalmaweg verhoogd. Maar een nieuwe verbinding tussen A4 en A44 maakt meer kapot dan Leiden lief is."

Bevinding 2: "In de MKBA (Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse, red.) worden acht meer of minder realistische projectalternatieven onderscheiden. Een expliciet en voldoende uitgewerkt nulalternatief ontbreekt echter, waardoor de vergelijking eerder tussen alternatieven onderling plaatsvindt dan tussen alternatieven en een nulalternatief."

Met een nulalternatief wordt bedoeld: geen nieuwe weg aanleggen. Van der Kraats: "In de analyse wordt er al vanuit gegaan dat die weg er persé moet komen. Politici worden dus in de richting van een Rijnlandroute gedreven, zonder dat daarbij de bereikbaarheid en leefbaarheid van Leiden centraal staat."

Bevinding 3: "De effecten van de projectalternatieven worden in de MKBA niet expliciet afgezet tegen een nulalternatief of referentiealternatief. Daarmee voldoet de MKBA niet volledig aan de leidraad OEI (Overzicht Effecten Infrastructuur, red.), hoewel in het rapport zelf wordt aangegeven dat deze leidraad is gevolgd."

TNO trok ook al de conclusie dat het rapport van de de provincie (de ‘MKBA’) daardoor niet voldoet aan de standaard kwaliteitseisen voor dit soort projecten. Lees hier meer over de leidraad "Overzicht Effecten Infrastructuur".

Bevinding 4: "De effecten van de alternatieven zijn in de MKBA in redelijke mate in geld uitgedrukt. Alle relevante directe en externe effecten zijn in kaart gebracht (kwantitatief of kwalitatief). Indirecte effecten zijn niet meegenomen. De MKBA laat voor alle onderzochte alternatieven zien dat voor de effecten die in geld zijn uitgedrukt, de kosten groter zijn dan de baten."

Uit het rapport van de provincie bleek ook al dat de kosten van elke variant groter zijn dan de baten. Julian van de Kraats (SP): "Waarom de politiek dan toch door wil gaan met zo’n project is de SP een raadsel."

Bevinding 11: "Voorzover kon worden nagegaan in de onderzochte documenten, is op geen enkele wijze een referentie opgenomen dat door PS (Provinciale Staten, red.) aan de RijnlandRoute de status van groot project in het kader van de procedureregeling is toegekend. De toekenning van deze status heeft niet geleid tot informatievoorziening aan PS die aansluit bij wat hierover is bepaald."

Van der Kraats: "De provincie blinkt uit in het zo veel mogelijk achterhouden van informatie, zelfs aan haar eigen Provinciale Statenleden. Zo veel mogelijk dingen worden daar met 'wensen en bedenkingen-procedures' opgelost, in plaats in officiële democratische vergaderingen."
Het achterhouden van belangrijke informatie gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Op bijvoorbeeld het RijnGouweLijn-dossier lopen ook al verschillende Wet Openbaarheid Bestuur-procedures door Leidenaren. De 'wensen en bedenkingen'-procedure wordt ook gebruikt om de legalisering van de Koppenhinksteeg terug te draaien.

Download hier het rapport van de Randstedelijke Rekenkamer
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier