Coalitie blokkeert bespreking Koppenhinksteeg

28 mei 2008

Coalitie blokkeert bespreking Koppenhinksteeg

Gisteravond hebben D66 en SP tijdens de raadsvergadering het verzoek ingediend om het onderwerp Vrijplaats Koppenhinksteeg aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. Dit verzoek werd op grove wijze afgewezen door de coalitie. “Het is een beschamende vertoning,” zegt Eva de Bakker, raadslid voor de SP. “Wanneer partijen het debat op dergelijke wijze uit de weg gaan, belooft dat meestal niet veel goeds.”

De toekomst van de Vrijplaats, met het voornemen van het college om de panden te verkopen en een gedeelte van de organisaties ergens ander te huisvesten, is vorige week besproken in een raadscommissie. D66 en SP wilden echter alsnog een voorstel indienen om het college van B&W te vragen geen onomkeerbare stappen te nemen de komende tijd. De coalitiepartijen VVD, CDA, GroenLinks en PvdA weigerden echter om in de raad te praten over de Koppenhinksteeg. De Bakker: “Men kiest bewust voor een gesloten houding tegenover de andere raadsleden en de inwoners van de stad. Weg is de openheid die deze partijen zo belangrijk vonden!” Het voorstel om de Koppenhinksteeg wel aan de agenda toe te voegen werd gesteund door D66, SP, Leefbaar Leiden, SLO en ChristenUnie.

Volgens de SP is het niet willen praten een teken aan de wand. De Bakker: “De coalitie is verdeeld, GroenLinks zwalkt en ook de PvdA heeft interne problemen met dit dossier. Waarschijnlijk durft men het niet aan om het tot een raadsdebat te laten komen. Men wilde eerder al niet praten toen de SP een interpellatiedebat aanvroeg over de Vrijplaats.”

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, tel. 06-41324075