GroenLinks en PvdA verkwanselen Vrijplaats

22 mei 2008

GroenLinks en PvdA verkwanselen Vrijplaats

Volgens de SP hebben GroenLinks en PvdA hun ware gezicht laten zien voor wat betreft de Vrijplaats Koppenhinksteeg, afgelopen dinsdag. Uit het debat in de raadscommissie Ruimte en Bereikbaarheid bleek dat de coalitiepartijen (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks) zich scharen achter het besluit van het college van B&W om de legalisatie in de Koppenhinksteeg te stoppen. “Vooral GroenLinks en de PvdA verbreken hiermee hun eerder gemaakte beloftes,” zegt Eva de Bakker, SP-raadslid. “Dat de VVD en CDA de Vrijplaats weg willen hebben is geen verrassing, maar dat PvdA en GroenLinks er geen weerstand aan bieden is beschamend.”
SP-Raadslid Eva de Bakker met op de achtergrond een spandoek voor het behoud van de Vrijplaats.

GroenLinks
In het verleden hebben fractievoorzitters van GroenLinks goede banden gehad met de Vrijplaats, sommigen zijn er vrijwilliger geweest. GroenLinks heeft zelfs het initiatief genomen om tot legalisatie te komen, maar stapt nu van deze mening af. Raadslid Pieter Kos gaf aan de renovatie van het pand en de legalisatie los van elkaar te zien. “Hij bedoelt daarmee te zeggen dat de Vrijplaats net zo goed op een andere plek in de stad kan zitten, legt De Bakker uit. “Het kwalijkste is echter dat een meerderheid de organisaties op wil breken. Men wil slechts sommige initiatieven behouden en niet allemaal, hoewel dat in 2007 wel afgesproken is. Het is zeer teleurstellend dat GroenLinks en PvdA hiermee toestemmen.”

Gezien de houding ten opzichte van de Vrijplaats van GroenLinks in het verleden lag het meer in de verwachting dat GroenLinks óf tegen zou stemmen óf uit het college zou stappen, aldus de SP. “Ik kan me voorstellen dat de gebruikers van de Vrijplaats de houding van bijvoorbeeld GroenLinks beschouwen als een mes in de rug. Daar waar GroenLinks zich jaren achtereen opwierp als sympathisant en redder van de Vrijplaats, doet ze nu het tegenovergestelde,” zegt De Bakker.

Partij van de Arbeid
De PvdA is verdeeld over het onderwerp, maar schaart zich wel achter het college. In het verleden hebben twee PvdA-wethouders zich sterk gemaakt voor de legalisatie. In 2005 was het Ron Hillebrand die ‘om ging’, na een memorabele inspraakavond, waarna in samenwerking met o.a. GroenLinks en SP de legalisatie in werd gezet. In 2007 resulteerde dit in een notitie van de hand van wethouder Marc Witteman. “De PvdA laat de inspanningen van hun wethouders links liggen. Binnen een jaar draaien GroenLinks en PvdA 180 graden, dat is niet uit te leggen,” zegt De Bakker.

In het debat werd duidelijk dat de PvdA vooral aan het zoeken was naar argumenten om hun draai te kunnen verantwoorden. Zo noemde fractievoorzitter Henny Keereweer het convenant, wat nooit een benoemde voorwaarde was. Ook zei Keereweer dat er te weinig draagvlak is omdat er geen meerderheid in de raad is om de legalisatie te laten plaats vinden. “Nog geen jaar geleden waren 28 raadsleden voor de legalisatie,”spreekt De Bakker tegen. “Het draagvlak wordt alleen maar minder als partijen gaan draaien.”

Henny Keereweer gaf aan dat er, wat zijn partij betreft, geen toestemming nodig is van de Vrijplaatsorganisaties voor een alternatieve lokatie. Ook de PvdA vindt het goed als de Vrijplaats, zoals deze al jaar in jaar uit bestaat, opgebroken wordt en dat de legalisatie zal stoppen. De Bakker: “De Vrijplaats heet niet voor niets Vrijplaats Koppenhinksteeg, en niet de Vrijplaats Willem de Zwijgerlaan of Vrijplaats Vrouwenweg.”

Vervolg
De meeste partijen verwachten dat er juridische stappen genomen zullen worden. “Dat maakt het extra zuur,” zegt De Bakker. “Deze situatie is ontstaan omdat de collegepartijen niet meer geld willen uitgeven aan de legalisatie. Het gaat om een bedrag van 110.000 euro. Men is niet bereid dit geld uit te geven aan de legalisatie zoals afgesproken, maar wel aan juridische procedures en eventuele politiekosten als het tot een ontruiming komt. Daaruit kun je opmaken dat de politieke wil ontbreekt voor legalisatie, maar dat men dit niet eerlijk durft te zeggen.”

Ook D66-woordvoerder Peter Bootsma sprak over “krakertje pesten”. Leefbaar Leiden riep het college op tot “afspraak is afspraak”. Jan Boer van de Stadspartij Leiden Ontzet (SLO) verliet de raadszaal voortijdig omdat hij het debat en de houding van een meerderheid van de partijen een aanfluiting vond.

De SP bracht haar motie in stemming die zij bij het interpellatiedebat had ingediend om het
financiële tekort op te lossen. Het voorstel werd door geen enkele partij gesteund, omdat maar weinigen de moeite hadden genomen om in de financiën te duiken.

Wethouder Van Woensel gaf aan door te gaan met herontwikkeling van de panden aan de Koppenhinksteeg om appartementen te kunnen realiseren. De Vrijplaats zal leeg opgeleverd moeten worden. Slechts een aantal organisaties, zoals de Fabel van de Illegaal, de Weggeefwinkel en de Sportschool Hong Ying zal de gemeente actief bijstaan om een alternatieve locatie te vinden.

College zet onterecht streep door legalisering Koppenhinksteeg (Nieuwsbericht 26 maart 2008)
De Koppenhinksteeg en het geld (Nieuwsbericht 3 april 2008)
Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl