Cultuurfonds eindelijk ingesteld

1 juni 2008

Cultuurfonds eindelijk ingesteld

Vlak voor de gemeenteraadsverkiezing hebben verschillende mensen uit het culturele veld van Leiden zich georganiseerd als partners. Door hun krachten te bundelen kwamen zij met een manifest dat opriep meer geld te besteden aan cultuur. Het linkse college, met o.a. de SP, hield 4 ton euro apart om in een fonds te stoppen, het Cultuurfonds. Het nieuwe college besteedt echter maar 2 ton aan dit Cultuurfonds. Wel is er een extra financier gevonden in Fonds 1818, waardoor er met 4 ton euro gestart kan worden. Al had dat 6 ton kunnen zijn. Tot nu toe zijn de manifestpartners verdeeld over het Cultuurfonds zoals het is vastgesteld.

bron afbeelding: http://www.cricou.be

Onderzoek

Voorafgaand aan het instellen van een Cultuurfonds is onderzoek gedaan naar de vraag welke vorm het Cultuurfonds moest krijgen en waar het zich op moet richten. Er is door de gemeenteraad unaniem gekozen voor de inhoudelijke opdracht van sectorvorming en structuurversterking. Het Cultuurfonds wordt ingesteld voor 3 jaar. Daarna wordt geëvalueerd en gekeken of het Cultuurfonds in de huidige vorm kan blijven.

Criteria

In 2007 zijn voorlopige criteria vastgesteld, maar na het onderzoek, waarin gekozen wordt voor een stichting met een bestuur en een aparte programmaraad, zijn naar de mening van de SP sommige criteria te beperkend geworden. Uit het onderzoek kwamen 8 criteria naar voren die overgenomen zijn door het college. Daar werden nog 2, eerder vastgestelde, criteria aan toegevoegd, waardoor de gemeenteraad maar liefst 10 voorwaarden aan het Cultuurfonds meegeeft om culturele en kunstprojecten mee te financieren. De criteria zijn: coproductie, cofinanciering, geen structurele bijdragen, actueel, innovatief, kwaliteit, toegankelijkheid, structuurversterking, sectorvorming en de aanvrager moet een rechtspersoon zijn.

“Namens de SP heb ik vertrouwen uitgesproken in de manifestpartners”, zegt raadslid Eva de Bakker (SP). “Wanneer je als gemeente kiest voor een fonds dat beheerd wordt door cultuurexperts, moet je niet te beperkend zijn in de voorwaarden die je meegeeft. Daarmee worden op voorhand projecten uitgezonderd die wellicht een grote meerwaarde voor onze stad kunnen betekenen. Het is niet voor niets dat er een programmaraad komt. Zij zijn goed in staat om zélf hun eigen voorwaarden te kiezen.”

De SP diende een amendement in om de criteria te schrappen, samen met VVD en D66. Ook de ChristenUnie vond sommige criteria te ver gaan. Helaas was er geen meerderheid voor de wijziging en is het Cultuurfonds vastgesteld met de 10 criteria.

Geen CDA-onderonsje

De SP heeft in de commissie aangegeven een meerderheid in de programmaraad te willen zien voor de culturele experts. “Omdat er met financiers wordt gewerkt van buiten de kunst- en cultuurwereld moet je er voor oppassen dat zij niet de overhand krijgen,” zegt De Bakker. Zo was er eerder nog sprake van een rol voor de Centrummanager. De Bakker zegt hierover: “Hij is alleen gericht op de binnenstad en daarmee worden de buurten van Leiden niet bereikt. Dat is een gemiste kans.” Na vragen van de SP is toegezegd dat de Centrummanager geen prominente rol speelt in het Cultuurfonds.

“Wij voelen er namelijk niets voor om mee te doen aan een CDA-onderonsje,” zei De Bakker in de commissie voor cultuur. De wethouder is van CDA-huize, het onderzoek is gedaan door een oud-CDA-raadslid en de kersverse Centrummanager, Joost Bleijie, zat tot voor kort in de gemeenteraad in Leiden voor het CDA. Bleijie heeft als raadslid bijvoorbeeld schriftelijke vragen gesteld over een kunstproject, waardoor ik niet gerust ben op een grote inmenging van deze partij bij het Cultuurfonds. Gelukkig hebben we daar een stokje voor kunnen steken.”

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, tel 06-41324075