h

“Inspraak” over de RijnGouwelijn

12 juni 2008

“Inspraak” over de RijnGouwelijn

Gisteren kregen insprekers de gelegenheid om de gemeenteraadsleden te vertellen wat zij vinden van de nieuwe plannen van de RijnGouweLijn door Leiden, en over de koppeling met de Ringweg Oost. De gemeenteraadsleden krijgen niet de tijd om die inspraak te bespreken met hun eigen fracties, want vandaag moet de commissie al een beslissing nemen. Daarmee is meteen duidelijk hoe belangrijk deze inspraakronde eigenlijk is voor de gemeente. Dezelfde avond werd bekend dat het college voor dit voorstel de inspraakverordening buiten werking wil stellen.

De besluiten over de RijnGouweLijn en de Ringweg Oost worden tegelijk genomen. Dat is omdat, door de komst van de RijnGouwelijn, de Hooigracht niet meer gebruikt kan worden voor doorgaand verkeer. Daarom moet er ergens een extra weg worden aangelegd, en dat is de Ringweg Oost.

Geen inspraak

In het raadsbesluit over de RijnGouweLijn en Ringweg Oost staat dat er geen inspraak meer komt over de tracékeuze van de RijnGouweLijn, en dat er over zowel de RGL als de RWO geen referendum mag komen. Bovendien werd tijdens de inspraakavond keer op keer door insprekers naar voren gebracht dat bij de werkgroepen over de RWO waar zij aan mee hebben gedaan, bijna niets met hun ideeën is gedaan.

ROVER

Openbaar vervoersreizigers-organisatie ROVER vindt het Hooigracht-Langegrachttracé beter (of: minder slecht) dan het Breestraattracé. Maar de bezwaren die ze eerder al hebben genoemd blijven overeind:

  • de RGL is geen antwoord op de vervoersbehoefte in de regio
  • de komst van de RGL staat frequentieverhoging van de spoorlijn naar Utrecht in de weg
  • aanleg van de RGL door de Breestraat betekent enkelspoor over een grote afstand, met als gevolg een zodanige belasting dat uitbreiding naar andere bestemmingen niet mogelijk is. Aanleg door de Breestraat maakt het verder onmogelijk die straat te bereiken met lijnbussen, taxi’s en de busjes van het Stadsparkeerplan, en hindert de fietsers op de belangrijkste fietsroute van Leiden.

Dit laatste punt gaat natuurlijk alleen op als het alsnog Breestraat zou worden.

Fietsersbond

De Fietsersbond afdeling Leiden “neemt met belangstelling kennis” van de nieuwe plannen. Zij geven nog geen definitief oordeel, omdat er nu nog te veel onduidelijk is. Maar ze zijn erg blij dat de voorkeur van de politici vooralsnog uitgaat naar het Hooigracht/Langegracht-tracé, omdat de RGL in de Breestraat de fietsers van de belangrijkste fietsroute in Leiden zou verdrijven.

STOOM

De Stichting Openbaar vervoer Op Maat herinnerde de commissie eraan dat precies 1 jaar geleden er een groot draagvlak was voor het plan Steegh. Eén jaar verder is dat plan afgewezen, en is de RGL 5 jaar uitgesteld. Het draagvlak voor het plan en het vertrouwen in de gemeente zijn ondertussen dankzij de politiek helemaal verdwenen. Nu staat slechts vast dat kosten nog hoger zijn dan eerder, en dat de inspraak zal alleen gaan over de kleur en het uiterlijk van de tramstellen.

STOOM riep de politiek op om niet te bezuinigen op veiligheid, en niet te accepteren dat nieuwe verkeersrisico's worden 'gecompenseerd' door verbeteringen elders. Ook riep STOOM op om duidelijkheid te vragen over de exploitatie, en werk te maken van de verbetering van de NS-lijn Leiden – Utrecht.

Op vragen uit de commissie stelde STOOM dat de juridische kansen bij het knokken tegen de provincie goed zijn. Bovendien getuigt het van ruggegraat om achter de wensen van de bevolking te blijven staan.

Wijkcomité de Kooi

Voorzitter Ton Steenbergen wees erop dat er ooit een toezegging is gedaan door de gemeente toen de Zijloever werd gebouwd, dat van de Sumatrastraat zou worden afgebleven. Hij kondigde aan dat de Kooi zich met hand en tand zal verzetten als de Ringweg Oost over de Sumatrastraat zou komen te lopen.

Andere insprekers

Veel vertegenwoordigers van wijkverenigingen en buurtcomités vertelden dat hun ideeën tijdens de werkbijeenkomsten over de Ringweg Oost niet serieus zijn genomen. Het eindresultaat gaat voorbij aan alle adviezen over een fatsoenlijke 'inpassing'. Er werd opgeroepen om de besluitvorming over de Ringweg Oost los te koppelen van die over de RijnGouweLijn, omdat er nog veel te veel onduidelijk is, en omdat de plannen die er nu liggen niet goed zijn. Er werd voor gewaarschuwd om daadkracht niet te verwarren met het vinden van een goede oplossing.

De heer Schuttenbeld, directeur van de Kamer van Koophandel, sprekend namens “RGL JA”, zei vurig te hopen dat de RGL zo duur wordt dat het alsnog Breestraat zou worden. Geconfronteerd met de vraag wat hij ervan vond dat een meerderheid van de winkeliers in de Breestraat en de Haarlemmerstraat de RGL liever ziet gaan dan komen, zei hij dat hij vasthield aan eerdere besluiten.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier